لزوم مجهز شدن بیمارستان‌ها و مطب‌ها به دستگاه بی‌خطرساز

پنجشنبه 06 مهر 1396 ساعت 11:20
لزوم مجهز شدن بیمارستان‌ها و مطب‌ها به دستگاه بی‌خطرساز
مدیریت پسماند شهرستان اصفهان نیازمند جلسات جدی است


معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری استان اصفهان گفت: به منظور بررسی وضعیت جمع‌آوری و نحوه دفع پسماندهای پزشکی در کلینیک‌ها و مطب‌ها مصوب شد که بیمارستان‌ها و مطب‌ها مجهز به دستگاه بی‌خطرساز شوند.
به گزارش#پسماندایران، سید ابوالفضل موسوی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اصفهان اظهار داشت: در جلسات قبل به منظور بررسی وضعیت جمع‌آوری و نحوه دفع پسماندهای پزشکی در کلینیک‌ها و مطب‌ها مصوب شد که بیمارستان‌ها و مطب‌ها مجهز به دستگاه بی‌خطرساز شوند.
وی افزود: در استان اصفهان حدود 22 تن پسماند پزشکی وارد سایت می‌شود و تمامی بیمارستان‌ها به جز یک مورد پسماندهای پزشکی خود را بی‌خطر می‎کنند.
معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری استان اصفهان گفت: طبق آمار به دست آمده در استان اصفهان 68 کلینیک، 18 مرکز جراحی محدود، 32 درمانگاه تخصصی، 29 درمانگاه عمومی و در کل حدود 4 هزار و 269 مطب پسماندهای خود را بی‌خطرسازی نمی‌کنند و حدود 2 تن پسماند پزشکی تولید شده و انتقال می‌یابد.
وی تأکید کرد: تا کنون به 30 پزشک در این خصوص اخطار داده شده و هشت پزشک مورد پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند. غلامحسین صادقیان نیز در این جلسه تصریح کرد: استان اصفهان در تفکیک زباله‌های عفونی استانی پیشتاز است اما به این قضیه قانع نیست و تلاش می‌کند تا کاری کند پسماندهای پزشکی حداقل عوارض را برای شهروندان داشته باشد.
وی ادامه داد: معاونت پزشکی طبق ضوابط و شرایط ماده 50 که تولیدکننده می‌تواند حمل پسماند را به شرط نظارت صحیح به شرکت صالح واگذار کند، دو مرحله از کار بی‌خطرسازی پسماند شامل حمل و نقل و دفن پسماند را خرید خدمت کرده است. معاون بهداشت و درمانی دانشگاه علوم پزشکی گفت: زباله‌های پزشکی نباید دفع شوند و حتماً باید امحا شود؛ با اینکه تفکیک زباله‌های عفونی در حیطه تخصصی علوم پزشکی نیست اما این وظایف باید خرید خدمت و مدیریت شود تا به بهترین نحو صورت گیرد.
وی اضافه کرد: باید یک انبار برای زباله‌های عفونی در نظر گرفته شود و شورای هماهنگی استان در این خصوص وقت بگذارد و جلسات جدی تشکیل شود، چراکه برای رفع این مشکل نیاز به اقدامات استانی و نگاهی کلی به قضیه است.
نماینده مراکز بهداشتی استان اصفهان در این جلسه بیان داشت: اکثر بیمارستان‌ها دستگاه زباله‌سوز دارند اما در مورد مطب‌ها و کلینیک‌ها اینطور نیست، البته گاهی مطبی در سطح شهرستان هست که روزانه آن مقدار پسماندی را ایجاد نمی‌کند و باید برای بی‌خطرسازی پسماند هزینه زیادی کند.
در ادامه این کارگروه، محسن ولی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان اصفهان گفت: از تمام واحدهای بزرگ مقیاس بازدید به عمل آمده و خروجی هوای آن‌ها به صوت آنلاین به دستگاه‌های ما وصل و محیط زیست با عدد و رقم از اوضاع آن‌ها باخبر است و در صورتی که استاندارد لازم را نداشته باشند مجوز نخواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صندلی شهردار منتخب مردم در جلسه کارگروه امروز فرمانداری خالی بود و این در حالی است که مصوبات جدید یا پیگیری مصوبات قبلی نیازمند حضور جدی شهرداری اصفهان در جلسات است.