روش جدید بازیافت PE و PP

دوشنبه 16 اسفند 1395 ساعت 16:48
 روش جدید بازیافت PE و PP
به گفته محققان تنها یک درصد از این ترکیب جدید را پلیمر چندبخشی تشکیل می‌دهد و 99 درصد آن از PE و PP تشکیل شده است.


گروهی از محققان دانشگاه کرنل و دانشگاه مینه سوتای آمریکا یک ترکیب پلیمری تولید کردند که قادر است با استفاده از دو ماده پلاستیکی پرکاربرد در بسته‌بندی‌های تجاری، ماده‌ای را بسازد که هم کاربرد زیادی در صنعت دارد و هم قابلیت بازیافت موثرتر آن وجود دارد.
به گزارش پسماند ایران از نشریه ساینس، این دو ماده پلاستیکی PE و PP مخفف polyethylene و polypropylene نام دارد و با وجودی که هر دو پلیمر به عنوان یک ماده پلاستیکی مستقل دارای استحکام کافی هستند و ساختار هیدروکربنی شبیه به هم دارند، ترکیب آن‌ها با یکدیگر امکان‌پذیر نیست. ماده حاصل از ترکیب این دو پلیمر شکننده بوده و کارآیی ندارد. به همین علت شرکت‌ها در بازیافت این دو ماده محدودیت دارند.
محققان برای حل این مشکل نوعی پلیمر چندبخشی تولید کردند که عملکردی مانند چسب دارد و امکان ادغام PE و PP را از طریق برقراری پیوند مولکولی بین دو پلیمر فراهم می‌کند. ماده حاصل از ترکیب PE و PP‌ به این شیوه استحکامی مشابه هریک از این دو پلیمر دارد.
به گفته محققان تنها یک درصد از این ترکیب جدید را پلیمر چندبخشی تشکیل می‌دهد و 99 درصد آن از PE و PP تشکیل شده است. بدین ترتیب امکان بازیافت این مواد در سطح گستره‌ای فراهم شده و زمینه تولید نسل جدیدی از محصولات پلیمری با استحکام بالا ایجاد می‌شود.
این شیوه بازیافت پلیمرهای پلاستیک در مقایسه با روش‌های مرسوم در بازار بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. به عبارت دیگر میزان پلیمر چندبخشی مورد نیاز برای بازیافت پلاستیک در حدود یک دهم مواد اولیه مورد نیاز در سایر روش های بازیافت پلاستیک است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science‌ منتشر شده است.