افزایش بازیافت در چین پس از ممنوعیت واردات پسماندهای خارجی

جمعه 28 دی 1397 ساعت 10:12
افزایش بازیافت در چین پس از ممنوعیت واردات پسماندهای خارجی
 چین پس از گسترش ممنوعیت‌ در واردات زباله‌های خارجی به این کشور قصد دارد در کمپینی برای استفاده بهتر از منابع خود تا پایان سال آینده ۱۰۰ پایگاه جدید بازیافت در مقیاس بزرگ را راه‌اندازی کند.


 #پسماندایران :رونق گسترده تولیدات در چین منجر به تحمیل میلیون‌ها تن زباله به این کشور شده که بیشتر آنها در سایت های دفن زباله پراکنده در کشور دفن یا در کارگاه‌های خیابانی قطعه قطعه می‌شوند. هم اکنون دولت چین متعهد شده که با ایجاد پایگاه‌های بازیافت کاملا صنعتی و قطع منابع خارجی این مشکل را حل کند.
وزارت صنایع و فناوری اطلاعات چین در یک سندِ خط مشی صادر شده در اواخر هفته گذشته اظهار کرد: حجم بزرگی از زباله های جامد در حال حاضر بر توسعه کیفیِ اقتصاد صنعتی تاثیر گذاشته و آن را محدود می‌کند.
در این سند اعلام شده که ۵۰ پایگاه جدید “بهره برداری جامع” برای پسماندهای جامد و ۵۰ پایگاه دیگر برای پسماندهای صنعتی از بخش‌های مختلف مانند تولیدات فلزی، معادن زغال سنگ، ساخت و ساز، کشاورزی و جنگلداری تاسیس خواهد شد. پروژه‌ها و کارخانه‌هایی که می‌خواهند با این پایگاه‌ها همکاری داشته باشند می‌توانند از تسهیلات ویژه مالی دولت چین بهره‌مند شوند.
بازیافت‌کنندگان چینی تاکنون از پسماندهای بارگیری شده از آمریکا و اروپا که بهتر تفکیک شده و از همین رو نسبت به مواد داخلی با هزینه‌های کمتری بازیافت می‌شوند، استفاده می‌کردند. زمانی واردات پسماندها در چین به اوج خود یعنی سالانه ۶۰ میلیون تن رسید اما از سال ۲۰۱۷ میلادی چین این واردات را به طور پیوسته محدود کرده است.
آغاز ممنوعیتِ ۲۰۱۷ شامل ۲۴ نوع زباله از جمله پلاستیک و کاغذ بوده و در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۶ نوع زباله دیگر از جمله ضایعات کشتی ها و قطعات خودروها نیز به آن اضافه شد.
به گزارش #پسماندایران، قرار است این ممنوعیت در چین از ماه ژوئیه شامل واردات قراضه های فولاد، مس و آلومینیوم نیز بشود و تا پایان سال ۱۶ نوع محصول دیگر از جمله قراضه های فولاد ضد زنگ و تیتانیوم را نیز پوشش دهد.
واردات پسماندهای جامد در مجموع در سال ۲۰۱۸ در چین کاهش ۴۸ درصدی داشته و این کشور قصد دارد واردات تمامی پسماندهایی را که در چین جایگزین داخلی آن وجود دارد، ممنوع سازد.
بنابر گزارش رویترز، بسیاری از بازیافت‌کنندگان چینی تلاش کرده اند با وجود برخی محدودیت‌های بیشتر در برخی نقاط جنوب شرقی آسیا مانند مالزی کسب و کار خود را به این مناطق منتقل کنند و برخی دیگر نیز بر آن واداشته شده‌اند که از مواد داخلی چینی برای بازیافت استفاده نمایند.