۹۵ درصد مواد غذایی در این کشور بازیافت می‌شود

در سال‌های گذشته کره جنوبی تنها دو درصد از ضایعات مواد غذایی را بازیافت می‌کرد اما این روزها، این مقدار به ۹۵ درصد رسیده است.

به گزارش پسماندایران، هر سال بیش از ۱.۳ میلیارد تن مواد غذایی هدر می‌رود که تنها با یک چهارم این مقدار می‌توان یک میلیارد مردم گرسنه در سراسر ایالات متحده و قاره اروپا را سیر نگه داشت.
طبق آخرین گزارش‌های مجمع جهانی اقتصاد، طی یکی از ۱۲ اقدامی که قرار است در خصوص تبدیل سیستم‌های مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ انجام گیرد، پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۰ میلیون تن خوراکی بازیابی شود. کره جنوبی با بازیابی ۹۵ درصد از کل ضایعات مواد غذایی به عنوان پیشگام بازیافت مواد غذایی در دنیا شناخته شده است.
مردم کره جنوبی بیش از هر کشور دیگری در مصرف مواد غذایی اسراف می‌کنند؛ به طور میانگین هر شخص حدود ۱۳۰ کیلوگرم مواد غذایی در سال هدر می‌دهد. این در حالی‌است که این مقدار در اروپا و امریکای شمالی چیزی حدود ۹۵ تا ۱۱۵ کیلوگرم در سال است.
دولت کره جنوبی در چند سال اخیر اقدامات مهمی در خصوص بازیافت مواد غذایی در این کشور انجام داده است؛ ابتدا دور ریختن مواد غذایی در این کشور ممنوع شد و سپس بازیافت اجباری خوراکی‌ها با استفاده از کیسه‌های تجزیه‌پذیر خاصی در سراسر کشور ترویج یافت.
هر خانواده چهارنفره به طور میانگین در ماه ۶ دلار برای خرید این کیسه‌ها پرداخت می‌کند. این مبلغ علاوه بر اینکه به کمپوست در خانه کمک می‌کند، ۶۰ درصد از هزینه اجرای طرح بازیافت مواد غذایی را نیز تامین می‌کند. دولت پس از جمع‌آوری ضایعات مواد غذایی بخش اعظم آن را به کود تبدیل می‌کند و باقیمانده ضایعات را به غذای حیوانات اختصاص می‌دهد. این روزها میزان بازیافت مواد غذایی در کره جنوبی به ۹۵ درصد رسیده است.
تکنولوژی نقش بسیار مهمی در موفقیت طرح بازیافت مواد غذایی در کره جنوبی ایفا کرده است. در سئول، پایتخت این کشور، تعداد ۶ هزار سطل هوشمند در سراسر شهر به کار گرفته شده است که مجهز به ترازو و سامانه بازشناسی با امواج رادیویی است. این سطل‌ها می‌توانند وزن مواد غذایی که هر یک از ساکنان شهر تحویل می‌دهد، مشخص کنند. استفاده از این سطل‌های هوشمند میزان ضایعات مواد غذایی را تا ۴۷ هزار تن در شش سال اخیر کاهش داده است.
در هفت سال گذشته، تعداد مزارع شهری در سئول ۶ برابر افزایش یافته است، به طوری که در حال حاضر تعداد این مزارع در پایتخت کره جنوبی برابر با ۱۷۰ هکتار، یعنی چیزی حدود ۲۴۰ زمین فوتبال است. بسیاری از این مزارع فضای بین آپارتمان‌ها یا پشت بام مدارس و ساختمان‌های شهر را پوشانده است. حتی در زیر زمین بعضی از آپارتمان‌ها، مزارعی برای پرورش قارچ ایجاد شده است.
دولت شهر سئول بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های مزارع شهری را تامین می‌کند. این مزارع، علاوه‌ بر ارائه غذا، باعث گرد هم آمدن مردم شهر و تعاملات اجتماعی بین آن‌ها شده است. مسئولان شهر در نظر دارند برای حمایت از مزارع شهری سئول از دستگاه‌های تبدیل ضایعات مواد غذایی در این مکان‌ها استفاده کنند.