اختصاص ۳۱۴ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند گیلان

دوشنبه 13 آبان 1398 ساعت 06:17
اختصاص ۳۱۴ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند گیلان

فرماندار شهرستان رشت گفت: در سفر اخیر رئیس جمهوری به گیلان، ۳۱۴ میلیاد تومان برای مدیریت پسماند استان و رفع مشکل در سراوان اختصاص یافت.

به گزارش پسماند ایران، میرشمس مومنی زاده غروب یکشنبه در جلسه ساماندهی سایت سراوان رشت (محل دفن زباله) با حضور مسئولان و جمعی از اهالی سراوان در فرمانداری این شهرستان ، با بیان این که عالی ترین مقام اجرایی کشور به مدیریت پسماند به ویژه رفع مشکل سراوان رشت نگاه ویژه ای دارد، اظهار داشت: بعد از پیروزی جمهوری اسلامی تا به امروز هیچ دولتی از دولت های گذشته، چنین اعتباری را برای مدیریت پسماند نگذاشته و توجه دولت به مدیریت پسماند گیلان به ویژه رفع مشکل سراوان رشت اتفاق بسیار مهمی است.

وی با اشاره به خواسته های مردم برای رفع مشکل سراوان خطاب به آنها خاطر نشان کرد: اساسی ترین و کلیدی ترین کاری که بایستی در این باره انجام می شد این بود که همه مسئولان حساسیت لازم را برای رفع مشکل پیدا کرده و اراده لازم برای حضور آنها در میدان کار باشد، که این اتفاق افتاده است.

فرماندار شهرستان رشت با بیان این که موضوع سراوان رشت محل دفن زباله مشکل بیش از ۳۰ ساله است، تصریح کرد: از سال ۶۰ تاکنون با گذشت زمان بر عمق و حجم مشکلات در این منطقه افزوده شده، ضمن این که ما مدیران در ایجاد این مشکل نقشی نداشتیم اما اکنون مسئولیت رفع این مشکل را داریم.

وی اضافه کرد: اگر این زباله ها به صورت بهداشتی دفن می شد با این شرایط روبرو نمی شدیم، ضمن این که همه مسئولان در ادوار مختلف علاقمند به مردم بوده و تمایلی برای ایجاد مشکل برای آنها نداشتند.

وی با تاکید بر این که بایستی واقع بین باشیم، خاطر نشان کرد: زمانی مشکلی مرتفع می شود که راهکار درست، فنی و اصولی پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات دفن زباله در سروان رشت بیان داشت: در ارتباط با احداث تصفیه خانه شیرابه در محل دفن زباله سراوان رشت سرعت انجام کار خوب است که این روند بایستی ادامه یابد.

فرماندار شهرستان رشت با تاکید بر این که اقدامات مربوط به بهسازی محیط بایستی بی وقفه دنبال شود، خاطر نشان کرد: به لحاظ بهداشتی شرایط در منطقه سراوان رشت به گونه ای باشد که مردم اذیت نشوند.

شهردار رشت نیز در این جلسه در سخنانی با تشریح اقدامات انجام شده برای احداث تصفیه خانه شیرابه در سایت سراوان بیان داشت: ۴۰ نفر از نیروهای شهردای رشت در هر ساعت از شبانه روز در سایت سروان رشت مشغول به فعالیت هستند.

ناصر حاج محمدی درباره اجرای شبکه توزیع برق سراوان برای راه اندازی تصفیه خانه اظهار داشت: مجموعه شهرداری ، چند کار را می تواند با همدیگر انجام دهد، شهرداری رشت هیچ تعهدی در ارتباط با شبکه توزیع برق در سراوان ندارد و این مهم کار تخصصی اداره برق است.

وی با اشاره به برنامه های آنی و آتی شهرداری رشت برای رفع مشکل سایت سروان محل دفن زباله خاطر نشان کرد: احداث تصفیه خانه شیرابه در سایت سروان رشت از جمله کارهای آنی است که در زمان حاضر، این پروژه با سرعت در حال اجراست و هیچ مشکلی بین شهرداری و پیمانکار مربوطه وجود ندارد.

شهردار رشت با  اشاره به شروع دوباره فعالیت کارخانه کودآلی استان گیلان در فاز نخست از روز گذشته ، بیان داشت: کارخانه کود آلی گیلان با ظرفیت اسمی تفکیک روزانه ۲۵۰ تن پسماند که به دلیل برخی نقایص فنی به مدت یک ماه تعطیل شده بود، پس از بهسازی از محل اعتبارات داخلی این کارخانه مجددا آغاز به کار کرد، پس از آغاز به کار فاز اول، زمینه برای راه اندازی بخش دوم با استفاده از فناوری داخلی فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار با هدف خرید و راه اندازی دو خط سه و چهار با ظرفیت ۵۰۰ تنی در سوله های جدید این کارخانه ظرفیت کارخانه کود آلی به هزار تن در روز خواهد رسید که بخشی از این زباله به RDF و سوخت زباله‌سوز تبدیل و بخشی دیگر تبدیل به کود کمپوست خواهد شد.

وی راه اندازی دستگاه زباله سوز را از برنامه های آتی برای رفع مشکل سراوان رشت عنوان و خاطرنشان کرد: راه اندازی این دستگاه در مجموع با ساختمان و تجهیزات داخل زباله سوز، ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که در تلاشیم این اقدام مهم را تا دو سال آینده به سرانجام برسانیم.

شهردار رشت با اشاره به اعتراضات مردم منطقه سراوان رشت و اینکه مهلت دو ساله مسئولان تا پایان ماه جاری به اتمام می رسد، تصریح کرد: چه وقت بدهید و چه ندهید کار در منطقه سراوان رشت باید انجام شود، با تعطیل شدن آن مکان و حتی نبردن زباله، کار درست نمی شود و منطقه بایستی بی خطرسازی شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر از دو سال گذشته کار با این سرعت فعلی انجام می شد، اکنون به پایان رسیده بود.

 اهالی منطقه سراوان رشت، بیش از سه دهه است که شاهد دفن زباله در جنگل‌های این منطقه هستند و تمامی آزارهای ناشی از انباشت زباله را تحمل می کنند. پاداش این صبوری و شکیبایی، اهتمام و جدیتی بیشتر از سوی مسئولان است تا با احداث تصفیه‌خانه شیرابه و دستگاه زباله‌سوز، پایانی بر رنج‌های مردم این منطقه باشد.

منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده از مناطق زیبا و دیدنی استان گیلان است، این منطقه در ۱۷ کیلومتری کلانشهر رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده، روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود که این مهم موجب نگرانی مردم منطقه شده است. دفن زباله در دل درختان سر به فلک کشیده سراوان رشت، بوی نامطبوع و وجود حشرات موذی در منطقه ، هر چند وقت، موجب اعتراضات مردم سراوان می شود به طوری که در سال ۹۶ تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، مقابل درب ورودی محل انباشت زباله راه عبور ماشین های حمل زباله را بستند اما با حضور مسئولان و قول آنان برای رفع مشکل، کوتاه آمدند.