کاهش تولید و تفکیک از مبدأ هزینه‌های اجرایی مدیریت پسماند را کاهش می‌دهد

جمعه 17 آبان 1398 ساعت 14:25
کاهش تولید و تفکیک از مبدأ هزینه‌های اجرایی مدیریت پسماند را کاهش می‌دهد

صرف دو سال زمان برای مطالعات مکان‌یابی توجیه منطقی ندارد

به گزارش پسماند ایران به نقل از آنا، مدیر کل دفتر پسماند سازمان محیط زیست گفت: اساسی‌ترین کار در مدیریت پسماند، کاهش تولید و تفکیک آن از مبدأ است که قطعاً تحقق آن هزینه‌های مدیریت اجرایی پسماند را به‌طور چشمگیری کاهش خواهد داد.حسن پسندیده در ارتباط با اظهار نظر مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مبنی بر این‌که سازمان حفاظت محیط زیست می‌بایست زمین مورد تأیید خود را به‌عنوان محل جایگزین مرکز دفع و پردازش آرادکوه به شهرداری تحویل دهد، اظهار کرد: براساس ماده ۱۲ قانون مدیریت پسماند، وزارت کشور مکلف است محل‌های مناسب را برای دفع مدیریت پسماندها بر اساس ضوابط زیست‌محیطی، مطالعه کرده و به تأیید سازمان حفاظت محیط زیست برساند.

وی با بیان این‌که وزارت کشور وظیفه قانونی را در این مورد برعهده داشته و به تبع آن شهرداری‌ها مکلف به انجام آن است، گفت: اگر قرار و تصمیم بر این است که فعالیت سایت آرادکوه متوقف شده و به مکان جدیدی منتقل شود، به هر ترتیب تصمیم مقامات عالی کشور و قابل احترام است و باید بر اساس آن سازمان‌هایی که مسئولیت به عهده‌شان است، برنامه‌های اجرایی خودشان را مدون کنند.

صرف دو سال زمان برای مطالعات مکان‌یابی توجیه منطقی ندارد

مدیر کل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در ارتباط با برخی از اظهارنظرهای مدیریت شهری درباره زمان‌بر بودن پروسه مطالعات مکان‌یابی که بعضاً تا دو سال هم تخمین زده شده، اذعان کرد: از یک‌سو با توجه به رشد و توسعه تکنولوژی و از طرف دیگر مطالعات جامعی که در دهه‌های اخیر در حوزه‌های مختلف آب و خاک کشور انجام شده دو سال زمان برای انجام مطالعات مکان‌یابی اصلاً توجیه منطقی ندارد چون ما قرار نیست مطالعات را از صفر و پایه شروع کنیم.

پسندیده ادامه داد: با توجه به این‌که بحث مدیریت پسماند امروز به‌عنوان یک چالش بسیار جدی در کشور مطرح است، حوزه‌های مدیریت اجرایی باید برنامه‌ها و اولویت‌های خودشان را در این راستا قرار دهند و این مهم نیازمند یک عزم ملی و اراده مدیریتی است.

در سال چهارم برنامه پنجم دفن پسماند می‌بایست ممنوع می‌شد

وی ضمن اشاره به آیین‌نامه اجرایی مدیریت پسماندها در کلان‌شهرها، گفت: از سال ۱۳۹۲ به بعد کلیه شهرداری‌ها موظف شدند تا نسبت به جمع‌آوری پسماندها به‌صورت تفکیک شده اقدام کنند و هم‌چنین براساس برنامه پنجم نهایتاً تا سال چهارم آن می‌بایست بحث دفن پسماند ممنوع می‌شد، موضوعی که حداقل چهار سال پیش می‌بایست نهایی و در  فاز اجرایی قرار می‌گرفت.

مدیر کل دفتر پسماند سازمان محیط زیست اذعان کرد: با توجه به این‌که پایتخت و پیرامون آن توسعه پیدا کرده است،  اساسی‌ترین کار کاهش تولید پسماند و تفکیک آن از مبدأ است که قطعاً تحقق آن هزینه‌های مدیریت اجرایی پسماند را به‌طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

پسندیده ضمن تأکید بر این مطلب که برنامه‌ریزی شهرداری تهران در موضوع مدیریت پسماند می‌بایست به‌عنوان یک اولویت مهم و در جهت برون‌رفت از یک چالش جدی ملی مورد توجه قرار گیرد، افزود: با توجه به این‌که اساساً دیگر پسماند ارزشمند شده امیدواریم تا همه مکانیزم‌ها در این حوزه طوری کنار هم قرار بگیرد تا هم شاهد رونق صنایع بازیافتی، اشتغال و گردش اقتصادی باشیم و از سوی دیگر از انتشار آلایندگی در محیط زیست هم جلوگیری کنیم.

تولیدکنندگان پسماند بیمارستانی باید هزینه دفع این پسماندها را پرداخت کنند

وی در ارتباط با ادعاهای مطرح شده مبنی بر این‌که وزارت بهداشت باید هزینه‌های دفع پسماندهای بیمارستانی را به شهرداری بدهد تا دفع این نوع پسماندها به‌طور استاندارد انجام شود، عنوان کرد: پرداخت هزینه‌های اجرای مدیریت پسماندها به عهده وزارت بهداشت نیست، بلکه بر عهده تولیدکننده آن است، بنابراین بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها مکلف هستند هزینه‌های کارشناسی ‌شده را پرداخت کنند.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: دغدغه شهرداری تهران این است که در فرآیند بی‌خطرسازی پسماندها از سوی مراکز درمانی هیچ تضمینی وجود ندارد که این پسماندها به‌طور کامل بی‌خطر شده باشند، بنابراین مدعی هستند که برای جمع‌آوری و حمل و نقل آنها نیاز به ماشین‌آلات مجزا و اختصاصی است.

پسندیده تصریح کرد: اخیراً وزارت کشور شیوه‌نامه‌ای در این‌باره در دست تدوین دارد تا هزینه‌های کارشناسی از محل تولید این پسماندها تا مراحل انتهایی که دفع کامل است مدنظر قرار بگیرد و این موضوع باعث می‌شود این مسئله از بحث سلیقه‌ای خارج شود.

وی اذعان کرد: در زمان تکمیل این شیوه‌نامه در کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور و دستگاه‌های مسئول طرح خواهد شد تا بتوانیم از این چالش خارج شویم.

منبع : آنا