توسعه راهکاری جدید برای بوزدایی پلاستیک

جمعه 08 آذر 1398 ساعت 09:13

محققان دانشگاه آلیکانته واقع در اسپانیا با استفاده از بخار آب راهکار جدیدی را توسعه دادند که امکان بازیافت پلاستیک بودار را فراهم می‌کند.

 به گزارش پسماند ایران به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، با وجود این که غذاها، مواد شیمیایی و سایر مواد بودار درون ظروف پلاستیکی قابل بازیافت عرضه می‌شوند، گاهی ذرات بودار این مواد توسط ساختار پلاستیک جذب شده و مانع بزرگی برای بازیافت پلاستیک محسوب می‌شود. 
این تکنیک جدید امکان حذف ترکیبات ارگانیک فرار را که توسط محتوای بسته‌های پلاستیکی تولید شده و توسط ساختار پلیمری آن جذب می‌شوند، فراهم می‌کند. به گفته محققان انجام این فرایند بوزدایی با استفاده از تکنیک‌های فعلی امکانپذیر نیست. 
در این فرایند ابتدا ظروف پلاستیکی تفکیک و آماده‌سازی می‌شوند، ‌سپس خرد شده و با استفاده از یک صابون مخصوص شسته می‌شوند. پس از آن خشک شده و در آخرین مرحله با استفاده از بخار آب، ذرات بودار از پلاستیک جدا شده و با جریان بخار به یک محفظه تقطیر وارد می‌شود. این بخار آب محفظه تقطیر شده و از چرخه بوزدایی خارج می‌شود. 
این فرایند علاوه بر بوزدایی پلاستیک برای استخراج ترکیبات مفید مانند روغن‌های گیاهی نیز کاربرد دارد و محققان اخیرا آن را به عنوان یک اختراع به ثبت رسانده‌اند. در حال حاضر پنج شرکت مختلف برای تجاری‌سازی این فناوری اعلام  آمادگی کرده‌اند.