پدیده زباله‌گردی منشاء فرهنگی دارد

چهارشنبه 13 آذر 1398 ساعت 17:06

مخلوط شدن زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت در مبداء یکی از عوامل مهمی است که انگیزه زباله‌گردی و جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت را در برخی افراد در سطح شهر ایجاد می‌کند.

ایرنا: علی بدرشکوهی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه سامان‌ دهی پدیده زباله‌ گردی آذربایجان شرقی، عدم تفکیک زباله‌ها را یکی از عوامل ظهور پدیده زباله‌گردی عنوان و با اشاره به خطرات بهداشتی این پدیده، خواستار فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک زباله از مبداء شد.

وی ظهار داشت: مخلوط شدن زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت در مبداء یکی از عوامل مهمی است که انگیزه زباله‌گردی و جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت را در برخی افراد در سطح شهر ایجاد می‌کند.

بدرشکوهی اضافه کرد: جمع‌آوری و انتقال این زباله‌ها به مراکز بازیافت در حاشیه شهر تبریز به معضل اجتماعی و چالش بهداشتی تبدیل شده است که علاوه بر مخدوش کردن سیمای شهر، بهداشت عمومی و زیستی محیط را هم دستخوش مخاطرات مختلف کرده است.

وی نبود فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک زباله و نبود سازوکار مناسب برای جمع‌آوری پسماندهای تفکیک شده را موجب بی‌تأثیر بودن اقدامات در راستای کاهش میزان تولید زباله و مدیریت مطلوب دفع پسماند دانست و گفت: بخش اصلی راهکارها آغاز فرایند تفکیک زباله از مبداء است که در این خصوص باید فرهنگ‌سازی از نهاد خانواده و از طریق رسانه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی صورت بگیرد.

بدرشکوهی مناسب‌سازی سطل‌های جمع‌آوری زباله برای تفکیک زباله از مبداء را ضروری دانست و افزود: مسأله فرهنگی یکی از علل اصلی بروز پدیده زباله‌گردی است چون با وضعیت اقتصادی موجود باید تولید زباله کم شود، اما به دلیل مسائل فرهنگی شاهد افزایش تولید زباله هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز هم در این نشست ایجاد مشوق‌ها برای تفکیک زباله از مبداء و ترویج استفاده از مواد قابل بازیافت و حمایت از طرح‌های نوآورانه در زمینه تبدیل پسماندها را از عوامل موثر در مدیریت این حوزه دانست.

شکور اکبرنژاد افزود: شورای اسلامی تبریز تلاش دارد با ایجاد راهکارهای مناسب فرهنگی و بهره مندی از ظرفیت های وسیع تشکل های مردم نهاد در این زمینه وارد عمل شود که برای نتیجه بخش بودن این اقدامات همکاری و حمایت دستگاه های اجرایی ضروری است.

شهرداری تبریز نیز به تازگی اعلام کرد که ۳۰۰ زباله گرد غیرمجاز در این کلان شهر برای مقابله با بیماری ها واکسینه شده اند.

در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز روزانه یکهزار و ۲۰۰ تن زباله تولید می شود.