راهکارهای کاهش تولید پسماند

چهارشنبه 27 آذر 1398 ساعت 08:23
راهکارهای کاهش تولید پسماند

با مدیریت پسماندهای خانگی میتوان نقش موثری در کاهش تولید پسماند به همراه داشته باشیم

مهمترین برنامه در مدیریت پسماندهای خانگی اینست که دورریزها را کم کنیم و از مواد و کالاها درست استفاده کنیم. همچنین باید راه‌های استفاده مجدد را یاد بگیریم و در نهایت زباله‌های منزل را تفکیک کنیم. یعنی زباله‌های خشک مانند کاغذ، مقوا، پارچه، کاغذ، شیشه، پلاستیک، چوب و مانند آن را از زباله های تر همچون پسماند میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی و تفاله چای جدا و در دو کیسه جداگانه مخصوص بریزیم. اگر بخواهیم تولید زباله را در منزل کاهش دهیم کار دشواری نیست تنها باید در مصرف خود نکاتی را رعایت کنیم.

خرید و مصرف معقول کالاها اعم از مواد خوراکی، پوشاک، لوازم منزل و غیره، یکی از راه‌های صرفه‌جویی و حفظ محیط زیست است و علاوه بر آن توان اقتصاد خانواده را بالا می‌برد. با پس اندازهای کوچکی که از صرفه‌جویی در خرید یا به عبارت بهتر با خرید صحیح و منطقی، حاصل می شود می‌توان سرمایه‌های بزرگی برای فعالیت‌های مفید ایجاد کرد و در عین حال به حفظ محیط زیست نیز کمک کرد.

به گزارش پسماند ایران میتوان با اقداماتی در کاهش تولید پسماند نقش داشت .موقع خرید، کیسه، زنبیل یا ساک خرید را همراه خود ببریم و به فروشنده بگوئیم به کیسه نایلونی نیاز نداریم. این کار باعث کمتر شدن مصرف کیسه‌های پلاستیکی می‌شود. بهتر است کالای با دوام خریداری شود تا مدت استفاده از آنها طولانی‏‌تر ‏شود. بدیهی است محصولات بادوام، دیرتر وارد جریان زباله شهری می‌‏شوند.

برای خرید لوازم خانگی عجله نکنید. ابتدا به نیاز خود فکر کنید و وسیله‌ای را انتخاب کنید که نیازتان را برآورده کند، با میزان مصرف و تعداد افراد خانواده‌تان متناسب باشد و مصرف انرژی کمی هم داشته باشد. بسته‌های خرید خود را به حداقل برسانید. از کیسه‌های بسته‌بندی هر چه بیشتر می‌توانید استفاده کنید و مابقی را همراه با سایر زباله‌های خشک، به غرفه بازیافت یا وانت‌های جمع‌آوری پسماند خشک، تحویل دهید.

خریدهای هفتگی یا روزانه مان را محاسبه وبه اندازه نیاز خود وخانواده مان خرید کنیم تا مجبور نشویم مواد غذایی سالم را به خاطر کهنه شدن وفساد به زباله تبدیل کنیم.

برای خریداز زنبیل،کیف ویا کیسه های پارچه ای استفاده کنیم وبدین ترتیب ضمن صرفه جویی درهزینه خرید ،از ورود کیسه های پلاستیکی در زباله نیز جلوگیری نماییم،حتی الامکان از خرید کالای یکبار مصرف خودداری کنیم.
از کالاهایی استفاده کنیم که طول عمر بیشتری دارند،کالاهای را انتخاب کنیم که مواد بسته بندی کمتری دارند، برای مثال از موادی که در بسته بندی های بزرگتر هستند به جای بسته بندی کوچکتر استفاده نماییم،همچنین برای کاهش تولید زباله حتی الامکان ازمواد غذایی استفاده شودکه درظروف چند بارمصرف عرضه میگردند. مانند شیر، آبلیمو، نوشابه در ظروف شیشه ای،از محصولات و کالاهایی استفاده نماییم که در بسته بندی های قابل بازیافت به بازار عرضه شده اند،یکی دیگر از روش های کاهش تولید زباله به همراه دستمال کاغذی،یک یا دو دستمال پارچه ای نرم و قابل شستشو داشته باشیم تا به این ترتیب مصرف دستمال کاغذی مان را به حداقل برسانیم .

اخبار مشابه