استارت‌آپ‌ها به کمک مدیریت شهری می‌آیند

جمعه 27 دی 1398 ساعت 07:28
استارت‌آپ‌ها به کمک مدیریت شهری می‌آیند

شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فعال در زمینه جمع‌آوری و مدیریت پسماند‌های شهری می‌تواند نقش موثری را در زمینه ارائه با کیفیت‌تر خدمات شهری ایفا کنند.

به گزارش پسماند ایران، جمع‌آوری و بازیافت پسماند‌های شهری در شهرهای بزرگی از مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین دغدغه‌های شهری است. مدیریت کارامد در این زمینه علاوه بر صرفه‌جویی کلان اقتصادی، کمک شایانی به حفظ محیط زیست انسان‌ها و سایر جاندارانی می‌شود که در کنار شهروندان شهر زندگی می‌کنند.

بررسی‌ها و تحقیقات جامع در بسیاری از کشورهای جهان نشان داده است به کارگیری استا‌رت‌آپ‌ها فعال در زمینه پسماند می‌تواند تا حد بسیار زیادی نیازهای موجود در این بخش را برطرف سازد. هم‌اکنون در تعدادی زیادی از کشورهای دنیا شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه ملی و آینده‌ساز زندگی مردم محسوب می‌شوند.

اگرچه اکثر استارت‌آپ‌ها از ظرفیت‌های تجهیزاتی محدود در زمینه فعالیت خود برخوردار هستند ولی نهادها و سازمان‌های پشتیبانی‌کننده از این شرکت‌های نوپا می‌توانند استفاده‌ گسترده‌ای از ایده‌های متخصصان فعال در این شرکت‌ها کرده و طرح‌های بالقوه را به مرحله اجرا درآورند.

ایران به عنوان کشوری در حال توسعه در تلاش است از استعدادهای بسیار درخشانی در بخش‌های مختلف صنعتی و مدیریتی برخوردار است. با وجود اینکه در بخش مدیریت شهری محدودیت‌ها و قوانین آزار دهنده زیادی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد ولی تعدادی از استارت‌آپ‌های داخلی با قدرت در زمینه مدیریت پسماندهای شهری ورود کرده و تا کنون اقدامات ارزشمندی را انجام داده و برنامه‌های بلند مدتی را نیز در نظر گرفته‌اند.

چالش‌های روزافزون کشور در عرصه‌هایی مانند کشاورزی، سبک زندگی شهرنشینی، مسائل اجتماعی، محیط زیست، آلودگی و انرژی و مواردی از این دست، ورود کارآفرینان استارت‌آپی به این حوز‌ه‌ها احتمالا به علت نبود رقیب‌های سنتی می‌تواند اثرات بیشتری بر اقتصاد و اشتغال داشته باشند و علاوه بر این به حل مسائل و مشکلات اجتماعی و ملی نیز کمک نماید.

دسته‌بندی‌های موجود در استارت‌آپ‌های مدیریت پسماند

مهندسان و متخصصان شاغل در استارت‌آپ‌های مدیریت پسماند زمینه‌های متنوعی را برای فعالیت خود انتخاب می‌کنند. نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماند، برآورد هزینه‌های جمع‌آوری پسماند و آموزش روش‌های تفکیک پسماند از جمله زمینه‌های هستند که در حال حاضر استارت‌آپ‌ها در آن‌ها فعالیت می‌کنند.

متخصصانی که به دنبال راه‌اندازی استارت‌آپ‌های مدیریت پسماندهای شهری هستند در اولین گام باید چالش‌های پیش روی کسب و کار خود را شناخته و برنامه‌ریزی دقیقی برای رویارو با آن انجام دهند. برخی از این چالش‌ها مسائلی هستند که همه روز شهروندان شهرهای مختلف با آن درگیر هستند و شاید در موارد زیادی باعث نمایش مناظری نامناسب در مکان‌های عمومی می‌شوند. مواردی نظیر سرازیر شدن پساب زباله‌ها از خودروهای مخصوص حمل زباله که علاوه بر انتشار بوی نامطبوع در مناطق مسکونی، آسیب جدید  به محیط زیست نیز وارد می‌کند.

نشت پساب از زباله‌ها تنها بخشی از مشکلات این حوزه از کسب و کار است و معضلات بسیار دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. با شناخت این چالش‌ها اثرات مخرب زیست محيطی دفع سنتی پسماند تا میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. در همین راستا هم اکنون استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی در کشور به وجود آمده‌اند که خدمات مختلفی را برای جمع‌آوری مناسب و بدون ایجاد آلودگی پسماندها انجام می‌دهند.

این شرکت‌های اپلیکیشن‌های مخصوصی را ایجاد کرده و از کاربران می‌خواهند که درخواست جمع‌آوری پسماندها در برنامه ثبت کنند. پس از ثبت درخواست کارمندان این شرکت‌ها به سرعت به آدرس ثبت شده مراجعه می‌کنند و زباله‌ها را تحویل می‌گیرند.