۴۰ درصد اعتبار مدیریت پسماند استان‌های شمالی سهم گیلان است

سه شنبه 01 بهمن 1398 ساعت 23:06

مدیریت پسماند در روستاها بر عهده دهیاران است و با توجه به گردشگر پذیر بودن روستاهای این شهرستان، باید به فرهنگ سازی حفظ محیط زیست اقدام شود.

به گزارش پسماند ایران، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان اظهار کرد: دولت در سال‌جاری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مدیریت پسماند استان‌های شمال کشور اختصاص داده و حدود ۴۰ درصد آن سهم گیلان است.

پویا شهشهانی روز سه شنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند در فرمانداری آستارا گفت: دولت با اهمیت دادن به محیط زیست، تصمیمات و اعتبارات خوبی برای مدیریت پسماند در نظر گرفته است اما در بسیاری مواقع در اجرای طرح های مرتبط، با مشکل مواجه می شویم.

وی افزود: محل دفن زباله های آستارا و تالش به علت نزدیکی به نوار ساحلی دریای خزر، تهدیدی برای محیط زیست است و با توجه به حجم زباله های خانگی و گاه تفکیک نشدن در مبدا، احتمال ایجاد مشکل زیست محیطی جدی وجود دارد و ساماندهی محل های دفن باید جدی گرفته شود.

فرماندار آستارا نیز در این جلسه گفت: زباله های این شهرستان در محلی به وسعت ۱۷ هکتار در نزدیکی ساحل خزر دفن می شود و شیرابه های آن تهدید بزرگی برای محیط زیست است.

حسن رستم زاد افزود: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی محل دفن زباله این شهرستان اختصاص یافته‌ است و شهرداری با دستگاه‌ های متولی برای مدیریت پسماند و شیرابه‌ های آن اقدام کنند.

وی بیان کرد: در ساماندهی محل دفن، ایجاد حوضچه و کانال های انتقال شیرابه پیش بینی شده است و از بخش خصوصی برای راه اندازی خط پردازش و تفکیک زباله در محل دفن حمایت می شود.

وی ادامه داد: در این خط، پسماندهای آلی از پسماندهای خشک جدا و به کمپوست تبدیل خواهد شد و زباله خشک نیز به روش بهینه، جدا و به چرخه تولید باز گردانده خواهد شد.

فرماندار آستارا گفت: مدیریت پسماند در روستاها بر عهده دهیاران است و با توجه به گردشگر پذیر بودن روستاهای این شهرستان، باید به فرهنگ سازی حفظ محیط زیست اقدام شود.

رستم زاد افزود: ساخت کارخانه کمپوست در جوکندان تالش آغاز شده است و زباله های آستارا نیز به آن منتقل خواهد شد و این کار هزینه بر خواهد بود و امیدواریم با ساماندهی محل دفن زباله آستارا، از مشکلات مدیریت پسماند این شهرستان کم شود.

بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان قرار دارد و روزانه به طور میانگین ۱۲۰ تن زباله در این شهرستان تولید و در منطقه داداش آباد در نزدیکی ساحل دریای خزر دفن می شود.