سرنوشت جالب زباله‌ها در این پنج کشور

شنبه 26 بهمن 1398 ساعت 20:57

بسیاری از دولت‌ها و حتی عموم مردم در تلاش برای بهبود روند مدیریت پسماند با استفاده از روش‌های نوآورانه و خلاقانه هستند.

به گزارش پسماند ایران، بحث پسماند و آلودگی هر روز در صدر اخبار دنیا قرار دارد و آمار میزان دفع زباله ها در سطح هشدار و بیش از ظرفیت زمین، همواره در حال افزایش است؛ بعضی از کشورهای دنیا با ترکیبی از خلاقیت و نوآوری توانسته‌اند رویکرد مثبتی را در جهت مدیریت پسماند دنبال کنند.
به گزارش پسماند ایران، بسیاری از دولت‌ها و حتی عموم مردم در تلاش برای بهبود روند مدیریت پسماند با استفاده از روش‌های نوآورانه و خلاقانه هستند. در ادامه با پنج کشور آینده‌نگر که به منظور داشتن جهانی پاک‌تر و سالم‌تر از شیوه‌هایی خلاقانه برای دفع زباله‌ها استفاده کرده‌اند، آشنا می‌شویم.

اندونزی و تجارت زباله برای بهداشت و درمان

در شهر مالنگ اندونزی از زباله‌های شهر استفاده بسیار جالبی می‌شود. در این شهر زباله نوعی بیمه بالینی محسوب می‌شود که با استفاده از آن بیماران می‌توانند خدمات پزشکی و دارو دریافت کنند. پس از دریافت، زباله‌های جمع‌آوری‌شده به پول نقد تبدیل و به شبکه بهداشت و درمان منتقل می‌شود.

سوئد و تبدیل زباله به انرژی

سوئد بخاطر پیشرفت‌های زیست‌محیطی تصاعدی خود مشهور است. سال‌های بسیاری است که این کشور انرژی موردنیاز خود را از زباله‌ها تأمین می‌کند. سیستم تبدیل زباله به انرژی در این کشور اسکاندیناوی به شیوه‌ای مؤثر گرمایش مستقیم بیش از ۹۵ هزار خانوار و برق مورد نیاز برای ۲۶۰ هزار خانه سوئدی را فراهم می‌آورد. سطل‌های زباله‌های بازیافتی این کشور به حدی مؤثر و کارآمد است که تنها یک درصد از زباله‌های تولیدی برای دفن به محل‌های موردنظر انتقال می‌یابند. علاوه بر این با داشتن دید کالایی نسبت به زباله، سوئد حتی با خرید آن از دیگر کشورهای اروپایی، به تأمین نیازهای انرژی خود می‌پردازد.

اوگاندا و پارکی از زباله‌ها

یکی از هنرمندان دوستدار محیط زیست در اوگاندا، برای زاغه‌های اطراف پایتخت این کشور هنرهای زیست‌محیطی به ارمغان آورده است. استودیوی هنری "اکو آرت اوگاندا"، یک بستر هنری از محیط زیست است که با تبدیل زباله‌ها به موارد مفید و قابل استفاده، فراتر از فعالیت برای ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی در جوامع عمل می‌کند. این استودیو که با هدف ارتقا آگاهی‌های زیست‌محیطی از مجموعه‌ای از هنرمندان اوگاندایی تشکیل شده است، در جدیدترین اقدام خود از مواد دور ریختنی یک پارک تفریحی برای کودکان ایجاد کرده است.

تاب‌های ساخته شده از مواد بازیافتی و بازی‌های تخته‌ای پارک که در سایز واقعی و بزرگ ساخته شده، همگی از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی ایجاد شده است و تنها نمونه‌ای از جاذبه‌های این پارک تفریحی به حساب می‌آید. این گروه بر این اعتقاد است که ابتکار عمل و خلاقیت در هر سطحی کاربرد دارد و می‌تواند شامل توانمندسازی و آموزش بچه‌ها، زیباسازی جامعه و بازیافت و مدیریت زباله‌ها نیز بشود.

هند و سنگ‌فرش خیابان‌ها با پلاستیک

یکی از شیمی‌دانان برجسته هندی راهی برای تبدیل بسترهای پلاستیکی رایج به عنوان جایگزین قیر که ماده اصلی آسفالت محسوب می‌شود، ابداع کرده است. افزایش سطح پسماندهای پلاستیکی در این کشور که به دنبال توسعه سریع اقتصادی هند رخ داده است، در نظر این شیمی‌دان خوش‌بین نعمتی برای جایگزینی بسیاری از مواد شیمیایی مصرفی به حساب می‌آید. وی و علاقمندان به دیدگاهش، به زباله مانند گنجی از منابع بی‌استفاده نگاه می‌کنند. شیوه اختراعی این شیمی‌دان علاوه بر رفع معضلات زیست‌محیطی، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود؛ چرا که جایگزین کردن پلاستیک به جای قیر با تمامی هزینه‌های جمع‌آوری و تبدیل، درنهایت با مبلغی حداقل ۱۵ درصد ارزان‌تر از قیر تمام می‌شود.

هنگ‌کنگ و تبدیل محل دفن زباله به پارکی زیست‌محیطی

Sai Tso Wan، محل دفن بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ تن زباله با ارتفاعی معادل با ۶۵ متر در هنگ‌کنگ بود. در سال ۱۹۸۱ این مرکز تعطیل و با خاک پر شد. در سال ۲۰۰۴ در این محل تفریح‌گاهی چندمنظوره ایجاد شد که انرژی مورد نیاز آن با استفاده از توربین‌های بادی، انرژی خورشیدی و انرژی متان حاصل از تجزیه زباله‌های انباشته تأمین می‌شود.