روزانه ۱۰ تن زباله‌ عفونی و بیمارستانی در قم تولید می‌شود

سه شنبه 12 فروردین 1399 ساعت 09:40

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: به‌صورت معمول روزانه چهار تن زباله عفونی و بیمارستانی در استان تولید می‌شده اما این ایام که پیک مصرف تولید زباله عفونی و بیمارستان است این زباله‌ها، به ۱۰ تن افزایش‌یافته است.

به گزارش پسماند ایران، محسن بهشتی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سالن جلسات استانداری، به استقرار دستگاه اتوکلاو در بیمارستان‌های قم که به دستور مدیریت پسماند انجام‌شده است اشاره و اظهار داشت: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند برای خرید این دستگاه‌ها هزینه زیادی کرده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: با این دستگاه‌ها، زباله‌های عفونی که جزء زباله‌های پرخطر هستند کم‌خطر شده و این زباله‌ها، قابل دفن و قابل‌حمل هستند.

وی بیان کرد: به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی آن‌کسی که می‌گوید امحاء و زباله‌سوزی زباله‌های عفونی، به عهده تولیدکننده زباله است درست نبوده و انجام این کار به عهده ما نیست چراکه این دانشگاه برای خرید دستگاه اتوکلاو هزینه کرده‌ است؛ درنتیجه دیگر نمی‌توانیم درزمینهٔ زباله‌های هزینه سوز هزینه کنیم.

بهشتی با بیان اینکه قیمت دستگاه زباله‌سوز بین ده الی 40 میلیارد تومان متفاوت است، تصریح کرد: شرکت‌ها این ایام تعطیل هستند و امکان اینکه استعلامی از قیمت‌ها گرفته شود وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: به‌صورت معمول روزانه چهار تن زباله عفونی و بیمارستانی در استان تولید می‌شده اما این ایام که پیک مصرف تولید زباله عفونی و بیمارستان است این زباله‌ها، به 10 تن افزایش‌یافته است.

بیشتر بخوانیددفن روزانه 5 تن زباله عفونی در قم؛ تفکیک زباله در شرایط اپیدمی کرونا انجام نمی‌شود
50 تن زباله بعد از کرونا به پسماند قم اضافه شد /راه‌اندازی ستاد آموزش همگانی در ورودی‌های شهر
تأکید معاون استاندار تهران بر ضدعفونی مراکز جمع‌آوری زباله و نخاله‌ها
وی به بیان راهکارهایی برای حل مشکل زباله‌های عفونی پرداخت و ابراز کرد: نخستین راهکار استفاده از سرمایه‌گذار است که شهرداری اعلام کرده سرمایه‌گذار در این زمینه ورود کرده است اما بحثی که مطرح بوده این است که زباله‌های بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌هایی که تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی است در اختیار آن شرکت قرار دهیم؛ در این صورت، جانمایی این زباله‌ها را در سایت البرز پیشنهاد دادیم که در جلسه نیز مصوب شد.

بهشتی راهکار دوم را استفاده از ظرفیت خیرین عنوان کرد و افزود: طبق قانون مدیریت پسماند، متولی تولید زباله‌های خاص مانند زباله‌های عفونی، صنعتی و ساختمانی دانشگاه علوم پزشکی است؛ به این معنی که مسئله زباله‌های عفونی را خود دانشگاه علوم پزشکی باید تعیین تکلیف  کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ادامه داد:  دانشگاه می‌گوید زباله‌های عفونی را توسط دستگاه اتوکلاو کم‌خطر می‌کنند و این زباله‌ها دیگر خطری ندارند، این زباله‌ها توسط شرکتی که با شهرداری قرارداد دارد حمل شده و در سایت البرز دفن می‌شوند، درحالی‌که ما می‌گوییم این زباله‌ها کم‌خطر نبوده و باید در سایت البرز سوزانده شوند.

وی راهکار سوم را امحاء زباله‌های عفونی برشمرد و با اشاره به مناسب بودن جانمایی سایت البرز گفت این سایت نه به شهر قم نزدیک است و نه جهت وزش بادها به سمت این سایت است؛ ان‌شاءالله در جلسه بعدی مشخص می‌کنیم استفاده از کدام‌یک از این گزینه‌ها به‌صرفه‌تر است.