آغاز استحصال گاز متان در «حلقه دره» کرج/ بوی نامطبوع حذف می‌شود

یکشنبه 07 اردیبهشت 1399 ساعت 23:27

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از آغاز استحصال گاز متان در مرکز دفن زباله کرج یا همان حلقه دره خبر داد که باعث حذف بوی نامطبوع در آن منطقه می‌شود.

احمد خیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت استحصال گاز متان در مراکز دفن زباله به منظور کاهش انتشار بوی نامطبوع، اظهار کرد: اجرای فاز نخست استحصال گاز متان در مرکز دفن زباله کرج (حلقه دره) آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع استحصال گاز متان از مراکز دفن زباله یک روش تثبیت شده در دنیا است، گفت: ارزش انرژی در کشور ما نسبت به برخی نقاط جهان پایین‌تر است و به این مهم کمتر توجه شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج همچنین گفت: فاز نخست استحصال گاز متان در مرکز دفن زباله کرج با حفر شش حلقه چاه به صورت پایلوت آغاز شده است مد نظر داریم در آینده نزدیک نیز مشعل گاز را روشن کنیم.

خیری با تاکید بر اینکه رویکرد مهم در استفاده از استحصال گاز متان کاهش انتشار بوی نامطبوع حاصل از زباله‌های دفن شده است، افزود: تحقق این مهم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در خصوص تأثیرگذاری این اقدام بر کاهش انتشار بوی نامطبوع حلقه دره، گفت: دلیل بوی نامطبوع اطراف حلقه دره انتشار گاز متان است با استحصال گاز و تبدیل آن به سوخت یا انرژی دیگر ساکنان اطراف این منطقه با این بوی نامطبوع مواجه نمی‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: حداقل سه ماه زمان لازم است تا دوره آزمایشی استحصال گاز متان در مرکز دفن زباله که با حفر شش حلقه چاه اجرایی شده را سپری کنیم، به یقین طی این مدت آنالیز استخراج این گاز و مطالعات اقتصادی آن را بررسی خواهیم کرد.

خیری همچنین گفت: پایان تابستان امسال و بر اساس نتایج حاصل از دوره آزمایشی استحصال گاز متان مطالعات لازم برای توسعه بخش نیروگاهی و تولید انرژی از آن در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه از حضور بخش خصوصی برای توسعه این پروژه استفاده خواهد شد، گفت: در حال حاضر فاز نخست که همان دوره آزمایشی استحصال گاز متان است در مرکز دفن زباله حلقه دره آغاز شده اما به صورت رسمی در روز عید سعید فطر مشعل گاز روشن خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تاکید کرد: در این پروژه با همکاری و مشارکت بخش خصوصی شاهد حفر چاه‌های بیشتری خواهیم بود تعداد چاه‌ها می‌تواند تا ۲۰۰ حلقه افزایش یابد.