دستگاه زباله سوز چینی قطعا متعلق به تهران است

دوشنبه 15 اردیبهشت 1399 ساعت 15:55

چین در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا دستگاه زباله سوز بیمارستانی به شهرداری تهران اهدا کرده است که طبق گفته برخی از اعضای شورای شهر قم درصدد نصب این زباله سوز در شهرستان خود است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، چند هفته قبل زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر اعلام کرده بود که قرار است یک دستگاه زباله سوز که از سوی چین به شهرداری تهران اهدا شده، به زودی وارد کشور شود. گرچه به گفته وی گویا، گروهی در تلاش هستند تا این زباله سوز به یکی از شهرهای نزدیک تهران ارسال شود. گزینه ای که به گفته برخی از اعضای شورا همان شهری است که نخستین مورد ابتلا به کرونا در آن گزارش شد، یعنی همان قم است. این درحالی است که تهران روزانه بیش از 80 تن زباله بیمارستانی دارد که در این روزهای کرونایی، این رقم به بیش از 100 تن در روز نیز رسیده است.

زهرا نژاد بهرام در مورد آخرین وضعیت این دستگاه زباله سوز و سرنوشت آن به خبرنگار موج، گفت: همانطور که قبلا هم گفته شده، با توجه به خطراتی که زباله های بیمارستانی می تواند در انتشار ویروس کرونا و تهدید سلامت مردم داشته باشد، کشور چین در آخرین محموله کمک های خود برای مقابله با کرونا، یک دستگاه زباله سوز بیمارستانی هم برای شهرداری تهران ارسال کرده است که البته برخی از شنیده ها حکایت از آن داشت که گروهی به دنبال انتقال و نصب این دستگاه در شهر دیگری هستند.

وی در مورد ورود این دستگاه به کشور نیز گفت: طبق آخرین اخباری که داریم قرار است این دستگاه 27 اردیبهشت وارد بندرعباس شود که با تدابیر اندیشیده شده بلافاصله به تهران منتقل و در محلی که برایش درنظر گرفته نصب و کارش را آغاز کند.

این عضو هیات رییسه شورای شهر با بیان اینکه این زباله سوز می تواند در روز 10 تن زباله بیمارستانی را آماده امحاء کند گفت: این دستگاه با استفاده از اشعه ماکرویوی می تواند زباله های بیمارستانی را خنثی و به نوعی ضدعفونی کند تا بتوان آنها را از طریق دفن یا سوزاندن از بین برد. 

وی درپاسخ به این سوال که آیا هنوز هم امکان دارد این دستگاه به شهر دیگری فرستاده شود؟ گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته بعید است که این اتفاق بیافتاد و پیش بینی می کنیم که به زودی این دستگاه به تهران رسیده و کار خود را آغاز کند. چرا که اصولا این دستگاه به نام شهرداری تهران ارسال شده و ارسال آن به هر شهر دیگری نوعی تخلف محسوب می شود. 

وی اظهار امیدواری کرد تا با آغاز به کار این دستگاه، شاهد تحولی در بخش امحاء زباله های بیمارستانی پایتخت و کاهش نگرانی های مدیریت شهری در این زمینه باشیم.