دفن 1345 تن زباله پزشکی در مشهد پس از شیوع ویروس کرونا

دوشنبه 22 اردیبهشت 1399 ساعت 14:30

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: طی دو ماه گذشته زباله‌های معمولی در مشهد افزایش و زباله‌های پزشکی نیز کاهش داشته است.

به گزارش پسماند ایران ،ابوالفضل کریمیان در خصوص جمع‌آوری و دفن زباله‌های شهر مشهد پس از شیوع کرونا، اظهار کرد: از اول اسفند 98 تا 17 اردیبهشت 99 حدود یک هزار و 345 تن زباله پزشکی جمع‌آوری و دفن شده که این میزان در بازه زمانی مشابه سال 98-97 حدود یک هزار و 594 تن بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس این آمار زباله‌های پزشکی از ابتدای سال تا 17 اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 249 تن کاهش داشته است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد دلیل کاهش تولید زباله‌های پزشکی مراجعه کمتر شهروندان به مطب‌ها و درمانگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا باشد.

کریمیان بیان کرد: زباله‌های پزشکی به دو شکل جمع‌آوری می‌شوند، به این ترتیب که زباله‌های درمانگاه‌ها و مطب‌ها از طریق دو شرکت پیمانکار بخش خصوصی مورد تایید دانشگاه علوم‌پزشکی جمع‌آوری و پس از بی‌خطرسازی در محل دفن زباله‌ها به سازمان مپ تحویل داده می‌شوند. زباله‌های پزشکی بیمارستان‎ها نیز توسط سازمان مپ جمع‌آوری می‌گردد که پس از شیوع ویروس کرونا این زباله‌ها با اجرای شدید پروتکل‌های بهداشتی به وسیله خودروهای ویژه و کارگرانی که مجهز به لباس‌های مخصوص هستند، جمع‌آوری و مستقیم به محل دفن زباله‌های پزشکی انتقال داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه محل دفن زباله‌های پزشکی از محل دفن زباله‌های معمولی کاملا جداسازی شده است، تصریح کرد: زباله‌های پزشکی که توسط بخش خصوصی و سازمان پسماند جمع‌آوری شده، پس از بی‌خطرسازی در محل دفن که جدا از محل دفن زباله‌های معمولی است، دفن می‌‎شوند که پس از شیوع ویروس کرونا نظارت بسیار شدیدی بر نحوه دفن از سوی سازمان اعمال می‌شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، کریمیان ادامه داد: پیش از شیوع ویروس کرونا ساعت‌های مشخصی برای جمع‌آوری و پذیرش زباله‌های بهداشتی در محل دفن در نظر گرفته شده بود، اما پس از شیوع کرونا نیز تعداد خودروها افزایش پیدا کرده و هم تحویل‌گیری زباله‌های پزشکی 24 ساعته شده است. همچنین برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خودروهای حمل پسماندهای پزشکی پس از تخلیه زباله‌ها شست‌وشو و ضد عفونی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خصوص جمع‌آوری زباله‌های معمولی، گفت: در مجموع از ابتدای اسفند 98 تا 17اردیبهشت 99 حدود 148 هزار و 797 تن زباله تر شهروندان جمع‌آوری شده که این میزان در اسفند 97 تا 17 اردیبهشت 98 حدود 138 هزار و 706 تن بوده که نشان‌دهنده افزایش یافتن زباله تولیدی شهروندان در بازه مذکور است.