زباله های خشک شهروندان رشتی خریداری می شود

جمعه 09 خرداد 1399 ساعت 13:45

 شهردار رشت، با بیان اینکه ۵۵ نقطه در شهر رشت برای تحویل زباله خشک تعیین شده است، گفت: افرادی با ماشین، لباس و کارت شناسایی مخصوص به منازل مراجعه و در ازای دریافت زباله خشک، کارت شهروندان را شارژ می کنند.

پسماند ایران : ناصر حاج محمدی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت مدیریت پسماند در شهر رشت، اظهار کرد: بیش از ۳۵ سال است که زباله های شهر رشت و محدوده های شهرستان جمع آوری و در سراوان دفن می شود لذا شیرابه این زباله ها به رودخانه ها سرازیر شده و مشکلات عدیده زیست محیطی برای ساکنان منطقه و مردم پایین دست فراهم کرده است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد احداث تصفیه خانه شیرابه سراوان در سال ۹۵، افزود: بعد از تجهیز کارگاه این پروژه با رانش دپوی زباله ها مواجه شدیم و کارگاه به زیر زباله رفت؛ بنابراین تصمیم به تغییر مکان گرفتیم و مردادماه سال ۹۸ عملیات را آغاز کردیم.

شهردار رشت، با بیان اینکه نتیجه آزمایش شیرابه تصفیه شده مثبت بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر تصفیه خانه شیرابه سراوان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان خردادماه شاهد بهره برداری از آن هستیم. این تصفیه خانه شامل ۱۰ مرحله تصفیه بوده و خط تصفیه یک اختراع است که به ثبت جهانی رسیده است.

حاج محمدی، از تصفیه سه لیتر بر ثانیه شیرابه سراوان خبر داد و یادآور شد: فرایند احداث سوله های تصفیه خانه و خرید و نصب تجهیزات انجان شده است.

وی قطع روند دپوی زباله در سراوان را در گرو افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی لاکان دانست و عنوان کرد: این کارخانه ۲۳ سال گذشته با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن ساخته شده و هم اکنون یکی از خطوط آن با ظرفیت روزانه ۳۰۰ تن فعال است که باید به ۱۰۰۰ تن برسد.

شهردار رشت، یکی دیگر از ارکان کاهش دپوی زباله در سراوان را احداث زباله سوز دانست و عنوان کرد: زباله سوز رشت به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار شامل ۲۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات زباله سوز و ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث ساختمان نیاز دارد. تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات فاز اول این پروژه پرداخت کرده ایم.

وی از راه اندازی سامانه کیف پول الکترونیک برای شهروندان رشتی خبر داد و خاطرنشان کرد: این سامانه براس جمع آوری زباله خشک از مبدا است و هزینه آن به شهروندان پرداخت می شود. مقرر شده سرمایه گذار این پروژه به کلیه منازل مراجعه کند و یک سطل زباله دارای QRکد به آنان تحویل دهد.

حاج محمدی، با بیان اینکه ۵۵ نقطه در شهر رشت برای تحویل زباله خشک تعیین شده است، گفت: افرادی با ماشین، لباس و کارت شناسایی مخصوص به منازل مراجعه و در ازای دریافت زباله خشک، کارت شهروندان را شارژ می کنند. در سال اول این پروژه هر کیلو زباله ۷۵۰ تومان خریداری خواهد شد.

وی ۳۰ درصد زباله تولیدی شهر رشت را خشک دانست و یادآور شد: با این روش علاوه بر اینکه دوره گردهای زباله را حذف می کنیم، شاهد کاهش زباله نیز خواهیم بود.