فرماندارری: رفع علمی مشکلات محیط زیست اولویت اصلی شهرستان است

شنبه 17 خرداد 1399 ساعت 18:47

فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: بررسی و رفع علمی مشکلات زیست محیطی شهرستان در حوزه‌های مختلف آلودگی هوا، مدیریت و بازیافت انواع پسماند، آب‌های آلوده و جلوگیری از پسماند سوزی از اولویت‌های اصلی فرمانداری است.

پسماند ایران به نقل از ایرنا، حسین توکلی کجانی روز شنبه در جلسه تجلیل از محیط بان فداکار شهرستان ری به مناسبت آغاز هفته محیط زیست، اظهار داشت: پایش لحظه ای خروجی دودکش های واحدهای صنعتی به ویژه صنایع نفتی از مهمترین اولویت های زیست محیطی شهرستان ری است که هم اکنون بخشی از صنایع بزرگ نفتی جنوب تهران مانند پالایشگاه و نفت بهران به سیستم پایش لحظه ای مجهز شده اند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای شهرستان ری به دلیل انتقال بسیاری از واحدهای آلاینده و مزاحم کلان شهر تهران به این شهرستان ایجاد شده است، افزود: شهرداری تهران باید با بررسی دقیق انواع آلایندگی این واحدها راهکارهای علمی برای کاهش آلودگی هوای شهرستان ری به ویژه در فصول سرد سال ارائه دهد.

توکلی خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی و صنوف آلاینده باید میزان آلایندگی و خروجی دودکش هایشان را بر اساس شاخص ها و استاندارهای سازمان حفاظ از محیط زیست تطبیق دهند.

فرماندارری در ادامه وجود آراد کوه و حمل روزانه هزاران تن زباله از سوی کلان شهر تهران به سمت شهرستان ری را یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی این شهرستان عنوان کرد و گفت: امروز وجود بسیاری از مراکز جمع آوری غیرمجاز تفکیک زباله و پسماند سوزی در اثر استقرار آراد کوه در شهرستان ری صورت می گیرد.

توکلی با بیان اینکه اقدامات خوبی در جهت کاهش پسماندسوزی و آلودگی هوا در شهرستان ری توسط اداره محیط زیست و فرمانداری صورت گرفته است، ابراز کرد: امسال برای اولین بار با همکار بخشداری فشافویه دفتر حفاظت از محیط زیست در این بخش جنوبی ایجاد شد.

وی ادامه داد: وجود بازرسان و ضابطان زیست محیطی می تواند تا حد زیادی جلوی ورود پسماند سایر نقاط استان تهران به شهرستان ری را بگیرد.

توکلی سرازیر شدن روان آب ها و فاضلاب شهری از شمال تهران به سمت شهرری را یکی دیگر از معضلات زیست محیطی شهرستان ری عنوان کرد و افزود: هم اکنون طرح ساماندهی روان آب های تهران از طریق فرمانداری شهرستان ری در وزارت نیرو و شهرداری تهران در حال پیگیری است که در صورت تحقق آن شاهد مدیریت آب های سطحی خواهیم بود.

وی ادامه داد: مدیریت و جلوگیری از آلوده شدن روان آب علاوه بر تامین حق آبه کشاورزان ری می تواند تا حد زیادی جلوی کشت محصولات کشاورزی با آب های نامتعارف را بگیرد.

توکلی در بخش دیگر از سخنان خود به مصدومیت یکی از کارشناسان اداره محیط زیست شهرستان ری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: : امروز از زحمات این بانوی فداکار محیط زیست که طی سال گذشته در حین انجام وظیفه در بخش فشافویه با سقوط داخل کوره نیمه روشن زغال گیری دچار آسیب دیدگی شدند تقدیر شد.

به گزارش ایرنا، مراسم تجلیل از "سیده مریم محمدی" کارشناس فداکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری امروز شنبه به مناسبت آغاز هفته محیط زیست با حضور حسن توکلی کجانی فرمانداری ویژه شهرستان ری و زهره عبادتی رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در فرمانداری برگزار شد.

گفتنی است: "سیده مریم محمدی" کارشناس فداکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری و دانشجوی دکتری تخصصی آلودگی های محیط زیست در اردیبهشت ماه سال گذشته طی تخریب کوره های غیرمجاز زغالگیری بخش حسن آباد فشافویه در حین انجام ماموریت به دلیل استتار کردن دهانه کوره توسط متصدی متخلف کورهای غیر مجاز زغال گیری به داخل کوره نیمه روشن به ارتفاع سه متر سقوط و دچار سوختگی شدید و مشکلات جسمی شد.

 این کارشناس فدارکار محیط زیست یک ماه نیم در بخش مراقبت های ویژه بستری و تاکنون ۲۰ عمل جراحی روی ایشان انجام شده است.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی درحدود یک میلیون نفر در جنوب استان تهران واقع شده که دارای پنج بخش مرکزی، کهریزک، فشافویه، خاوران و قلعه نو است.