بهره گیری از اپلیکیشن‌های هوشمند برای رصد تجهیزات و عوامل انسانی مدیریت پسماند

دوشنبه 26 خرداد 1399 ساعت 16:49

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از بهره‌گیری اپلیکیشن‌های هوشمند برای رصد تجهیزات و عوامل انسانی در حوزه مدیریت پسماند شهر تهران خبر داد و گفت: مجموعه اقداماتی که در قالب طرح تاپ انجام می‌شود میزان دفن زباله در تهران را به زیر ۱۰۰۰ تن می‌رساند.

به گزارش پسماند ایران، علیپور در آئین رونمایی از سامانه صورت وضعیت الکترونیکی و اپلیکیشن‌های جمع‌آوری و تفکیک پسماند و همچنین آغاز اجرای طرح کاپ، گفت: طرحی که در شروع آن هستیم منطبق بر اقداماتی است که در دنیا انجام می‌شود تا دفن کمتری داشته باشیم. به این ترتیب می‌توانیم شاهد کاهش دفن زباله در تهران باشیم.

وی افزود: طرح کاهش پسماند که امروز اجرای آن را آغاز کردیم الگوی کاری یکسانی در مناطق فراهم می‌کند تا دفن پسماند در شهر تهران کاهش پیدا کند. در حال حاضر روزانه ۷۰۰۰ تن پسماند جمع‌آوری می‌شود و علاوه بر آن پسماندهای پزشکی و نخاله‌های ساختمانی را نیز داریم.

علیپور ادامه داد: فرم مخازن گذاری ما مشکلاتی دارد که در طول ۲۴ ساعت ممکن است مجبور به چندین مرحله جمع‌آوری پسماند شویم که این هزینه‌های زیادی را در بر دارد و علاوه بر هزینه، مشکلات شیرآبه، حمل و نقل و دفن در مجموعه آرادکوه را نیز به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: بی تردید در حوزه مدیریت پسماند مخزن گذاری، ایستگاه‌های میانی و سیستم حمل و نقلی باید هماهنگ کار کنند تا مشکلات کاهش پیدا کند. در راستای کاهش معضلات و اجرای تکالیفی که شورا محول کرده است و همچنین برنامه‌های دولت در مدیریت پسماند و تحقق شعار تهران شهری برای همه باید الگو و نظام مشخصی را در حوزه مدیریت پسماند طراحی و اجرا می‌کردیم که در همین زمینه طرح کاپ اجرایی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم تغییر فرمت مخازن گذاری در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران گفت: مخازن باید در جهت تفکیک پسماند خشک و تر مورد استفاده قرار گیرند و در این راستا تمام دنیا نیز این تفکیک مخازن را انجام داده به شکلی که مالک مخازن نیز مشخص است و از همین مسیر کاهش دفن زباله و کاهش هزینه‌ها را دنبال کرده‌اند.

وی افزود: در بحث ایستگاه‌های میانی که در حال حاضر ۱۱ ایستگاه میانی در سطح شهر تهران وجود دارد مشکلات بسیاری از جمله تولید شیرآبه، حمل و نقل و دفن در آرادکوه وجود دارد. به همین دلیل به سراغ روش MRF رفتیم و در پهنه‌های مشخص این روش را پیاده کردیم. تا تفکیک حداکثری شیرآبه گیری و تصفیه شیرآبه در متراژ پایین انجام شود. شهرداران مناطق پای کار آمدند و سرمایه گذار نیز مشخص شده که امیدواریم ظرف هفت ماه آینده حدود چهار ایستگاه MRF را راه اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: گام بعدی رفت و روب است تا بتوانیم دفعات کمتری برای جمع‌آوری پسماند در تهران داشته باشیم و پیاده شدن سیستم جامع صورت وضعیت الکترونیکی نیز امکان رصد خودروها و عوامل انسانی را فراهم می‌کند.

علیپور با تاکید بر لزوم فرهنگسازی به عنوان یکی از عوامل موثر در اجرای صحیح طرح کاپ گفت: فرهنگ سازی در شهر تهران برای اجرای این طرح دنبال خواهد شد به شکلی که برای مثال یک روز بدون پسماند داشته باشیم که در آن با حداکثر توان پسماند خشک را جمع‌آوری کنیم. در این مسیر بهره گیری از اپلیکیشن‌های جامع و مکانیزم‌های تشویقی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بحث جمع‌آوری پسماندهای حجیم نیز مورد توجه قرار گرفته به شکلی که در حال حاضر در مجموعه آرادکوه لاستیک، شیشه و سرشاخه‌ها دریافت نمی‌شوند و توسط پیمانکاران به صورت جداگانه جمع‌آوری و در سایت‌های مجزا دریافت می‌شوند. هنگامی که MRF و فشرده سازی انجام می‌شود باقیمانده زباله‌ها که به درد نمی‌خورد در زباله سوز برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همه این موارد در مجموع پکیج کاملی را ایجاد می‌کند که میزان دفن در شهر تهران را به زیر ۱۰۰۰ تن می‌رساند.

علیپور تاکید کرد: قطعا اینکه در محدوده‌ای دفن را انجام بدهیم و بعد به دنبال جای دیگری برای دفن باشیم مشکلی از ما حل نخواهد کرد. اپلیکیشن‌هایی که امروز رونمایی می‌شوند کار بزرگی هستند که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و با استفاده از آنها تجهیزات، خودروها و عوامل انسانی رصد می‌شوند و جلوی تفکیک‌های غیرمجاز نیز گرفته خواهد شد.