بهره‌برداری از لاگن‌های تبخیری ویژه مدیریت شیرابه تا ۲ ماه آینده

سه شنبه 27 خرداد 1399 ساعت 13:22

معاون فنی و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از بهره برداری از لاگن‌های تبخیری شیرابه در کارخانه تولید کود آلی شهرداری حداکثر تا دو ماه آینده خبر داد.

پسماند ایران : مجید قاسمی در گفت و گو با  ایمنا، با اشاره به اهمیت مدیریت شیرابه به عنوان یک مایع بسیار آلوده و خطرناک، اظهار کرد: از هر تن پسماند تر بین ۲۰ تا ۴۰ لیتر شیرابه نشت می‌کند که این شیرابه بسیار آلوده و حاوی سموم و مواد خطرناک بوده و می‌تواند آلودگی را به خاک، آب و غذای موجودات زنده وارد کند و بهداشت و سلامت جامعه را به مخاطره بیندازد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور مدیریت این شیرابه‌ها افزود: استفاده از لاگن های تبخیری یکی از روش‌های مؤثر در مدیریت شیرابه است و سازمان مدیریت پسماند نسبت به طراحی و ساخت این تجهیزات برای اقدام کرده است.

معاون فنی و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان درباره جزئیات این پروژه تصریح کرد: سازمان پسماند با انجام فاز نخست احداث لاگن های تبخیری و اتصال این آن‌ها به سالن دریافت، خطوط پردازش و سایت‌های توده ریزی با استفاده از کانال‌های بتنی و حوضچه‌های لجن گیر گام بزرگی را در مدیریت شیرابه برداشته است.

وی با اشاره به مشخصات فنی این لاگن ها، گفت: در این فاز از پروژه از مجموع شش لاگن طراحی شده، تعداد سه لاگن احداث شده و در حال حاضر دو لاگن آن به طور کامل مجهز به پوشش ژئو تکستایل و ژئو ممبران شده است.

قاسمی در خصوص پیشرفت فیزیکی کانال انتقال شیرابه، گفت: عملیات بتن ریزی احداث کانال انتقال شیرابه و حوضچه‌های لجن گیر هم تا کنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت هر لاگن شیرابه حدود چهار هزار متر مکعب است، افزود: اجرای این پروژه از بهمن ماه سال ۹۸ آغاز شده و پیش بینی می‌شود فاز نخست آن تا دو ماه آینده به بهره برداری برسد.

معاون فنی و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: بودجه پیش بینی شده برای این فاز از پروژه احداث لاگن های تبخیری مدیریت شیرابه، مبلغی بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال است.