«زباله»؛ بلای جان محیط‌زیست و بهداشت در کردستان است

چهارشنبه 28 خرداد 1399 ساعت 20:27

معاون حفاظت از محیط زیست استان کردستان با بیان اینکه زباله، بلای جان محیط‌زیست و بهداشت شده است، گفت: مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین معضلات اساسی محیط‌زیستی استان است.

پسماند ایران اقبال حمیدی به آخرین وضعیت ایستگاه تحقیقاتی «گاران» که به محل زباله‌های شهری مریوان تبدیل شده اشاره و با اینکه مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین مشکلات اساسی محیط‌زیستی استان هستند، اظهار داشت: پسماند شهری مریوان به‌عنوان یکی از معضلات مدیریت شهری، پس از گذشت سال‌ها و طرح شکایت‌های مردمی، هنوز مدیریت نشده و همچنان مکان‌یابی جدید در کارگروه پسماند در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری مریوان حدود دوسال به‌صورت غیر مجاز از ایستگاه تحقیقاتی، به‌عنوان مکان زباله استفاده می‌کرد، گفت: با شکایت جهاد کشاورزی و برخورد محیط‌زیست با این قضیه، پرونده شهردادی مریوان برای این جایگاه غیر مجاز به دستگاه قضایی فرستاده شده است.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان کردستان با بیان اینکه بحث مکان‌یابی برای سایت زباله در شهر مریوان بسیار مشکل‌ساز و در هر نقطه مسئله جنگل، تراکم روستایی و منابع آبی مانع انجام کار می‌شود؛ خاطرنشان کرد: در نهایت مکان کنونی در نظر گرفته‌شده، توسط کارگروه پسماند با رعایت راهکارهای خاص تأیید شده اما متاسفانه شهرداری به‌جز «کارگاه اولیه برای تملک زمین از جانب منابع طبیعی» تا کنون اقدامی از لحاظ اجرایی انجام نداده و در بحث حقوقی نیز به‌صورت غیرمجاز زباله‌ها خود را به محل انتقال و تهدید منابع آبی، دغدغه سازمان محیط زیست استان است.

بیشتر بخوانیداوضاع نابسامان مدیریت زباله در مریوان/ وعده فرمانداران و شهردار مریوان محقق نشد+تصاویر
کردستان| پس از گذشت 2 سال مشکل پسماند شهری مریوان پابرجاست
وی با ابراز اینکه هر لحظه امکان آتش‌سوزی در حریم محدوده جایگاه زباله مریوان وجود داشته و این تأثیرات منفی زیادی دارد، افزود: اعتباراتی از حوزه معاونت عمرانی استانداری به شهرداری مریوان تخصیص داده شد و قول‌هایی برای تجهیز جایگاه و تجهیز مکانیزاسیون جمع‌آوری پسماند مطرح شده اما تا کنون کار عملیاتی اساسی انجام نشده است. 

حمیدی با بیان اینکه زباله، بلای جان محیط‌زیست و بهداشت شده است، اظهار کرد: در شهرستان قروه نیز 3 سال به‌صورت غیر مجاز زباله‌ها به بستر رودخانه جونیا انتقال داده می‌شد که پس از پیگیری‌های سازمان محیط زیست، شهرداری قروه 3 میلیون جریمه و در مرحله دوم نیز 100 میلیون تومان جریمه شدند.

معاون نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه براساس قرارداد منعقدشده، از اوایل سال گذشته تا پایان سال‌جاری، زباله‌های شهرستان قروه به سایت زباله استان همدان انتقال داده می‌شود، عنوان کرد: شهرداری قروه از نظر عملیاتی هنور هیچ اقدامی برای کاهش آلودگی و ساماندهی محل سایت زباله انجام نداده و متولیان این حوزه باید تا پایان قرارداد، به فکر جایگاه زباله مناسب در این شهرستان باشند.