برخی بیمارستان‌های تهران دستگاه زباله‌سوز ندارد

دوشنبه 02 تیر 1399 ساعت 15:24

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: برخی بیمارستان‌های پایتخت دستگاه زباله سوز ندارد در حالیکه براساس مقررات محیط زیست مکلف به تجهیز دستگاه زباله سوز هستند.

پسماند ایران : محمد تقی زاده روز دوشنبه در حاشیه نشست ساماندهی پسماند استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس مقررات محیط زیستی، همه بیمارستان ها مکلف به مجهز شدن به دستگاه زباله سوز برای بی خطر سازی زباله های عفونی تولید شده هستند.

وی یادآورشد: اکنون همه بیمارستان های به ویژه مراکز درمانی که در جریان کرونا درگیر هستند، به توجه شیوع بیماری کرونا در روزهای جاری، باید مجهز به زباله سوز باشند.

تقی زاده اظهارداشت: عمده بیمارستان های تهران مجهز به زباله سوز هستند و آنهایی هم که فاقد این تجهیزات هستند، شهرداری تهران اقدام به جمع آوری و بی خطر سازی زباله هایشان می کند.

معاون استاندار تهران گفت: شهرداری تهران با ماشین آلات خاصی این زباله ها را جمع آوری و امحا می کند تا دغدغه و مشکلات زیستی را به دنبال نداشته باشد.

سایتی برای پسماندهای صنعتی

وی در ادامه به تصمیم گیری در خصوص ساماندهی و مدیریت پسماندهی صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: سایت عزیزآباد تهران دارای مصوبه هیات وزیران برای تبدیل شدن به شهرک صنعتی بازیافت است.

تقی زاده ادامه داد: در این سایت پسماندهای صنعتی رها شده هستند و جای خاصی برای انتقال آنها نداریم از همین رو پس از بررسی های و تحقیق های به عمل آمده بنا شد این سایت به ساماندهی پسماندهای صنعتی اختصاص یابد.

محل جدید برای زباله های تهران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران به موضوع شناسایی سایت جدید دفع زباله های شهر تهران به جز آرادکوه اشاره کرد و گفت: چون سایت آرادکوه در نزدیک بافت مسکونی قرار گرفته است، باید فکری برای محل جدید انتقال و مدیریت پسماندها پیدا کرد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس بنا شد گروهی از شهرداری تهران، محیط زیست و منابع طبیعی برای شناسایی مکان های جدید و بررسی موقعیت آنها اقدام کنند.

طرح جامع پسماند تهران

تقی زاده به طراحی طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران اشاره و اعلام کرد: این طرح شامل تمامی فرایند جمع آوری، ساماندهی، دفع و بازیافت زباله های پایتخت از مبدا تا مقصد می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: در طرح ارائه شده شهرداری پایتخت وضع موجود مطالعه شده و سرانه تولید زباله ۷۶۴ گرم به ازای هر شهروند در شبانه روز عنوان شده بود.

وی افزود: ۶۰ درصد زباله های جمع آوری شده از سطح پایتخت تر و مابقی خشک و ارزشمند هستند و در طرح جامع مدیریت پسماند بناست از نسبت ها تغییر کند.

تقی زاده در این جلسه بنا شد برای سایت آرادکوه شهرداری تهران یک طرح ساماندهی تهیه کرد تا وضعیت موجود ساماندهی و مدیریت شود.

تعیین تکلیف نخاله های ساختمانی سیاه کوه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: محیط زیست مکلف شد تا با گروهی متشکل از کارشناسان فرمانداری، استانداری، شهرداری و محیط زیست وضعیت محوطه تخلیه نخاله های ساختمانی را بررسی کند.

شهر

وی یادآورشد: شهرک صنعتی چرمشهر، زباله های صنعتی یا بازیافت هایی را انجام می دهند که اکنون فاقد تجهیزات لازم و دارای مشکلات زیست محیطی است.

تقی زاده اظهارداشت: پیش از این بنا بود که این پسماندها به فاصله ۷۰ تا ۸۰ کیلومتری محل کنونی منتقل و جابجا شود اما با توجه به این زباله ها شرایط خاصی دارد، مشاوری را تعیین کردیم تا مطالعات را اولیه را برای بازیافت این پسماندها انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: زباله های این محدوده دارای فلزات سنگین است و شرایط خطرناکی از نظر محیط زیستی دارد.

وی با بیان اینکه حتی خودروهایی که باید این پسماندها را منتقل کنند باید شرایط خاصی داشته باشند، خاطرنشان کرد: پیش از این بحث جابجایی این محدوده به نقطه دیگری بود که نگرانی همچنان باید مشکلات زیست محیطی آن وجود داشت بر همین اساس بنا شد در همان محل اقدامات لازم برای مناسب سازی و امحای آنها انجام گیرد.

مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران – قم و در جنوب کهریزک به مساحت ۱۵۰ هکتار واقع شده است.

روزانه به طور متوسط هشت هزار تن انواع پسماندهای مختلف مناطق ۲۲ گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و غیره تهران برای امحا و دفع به این مرکز ارسال می شود.