دانشگاه اصفهان مجری طرح جامع مدیریت پسماند شهری روستایی استان

سه شنبه 03 تیر 1399 ساعت 16:06

پسماند ایران : طرح جامع مدیریت پسماند شهری و روستایی استان اصفهان با همکاری دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان و اداره کل امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری اصفهان به منظور مدیریت پسماند استان از اسفندماه سال گذشته کلید خورد و اکنون وارد مراحل اجرایی می شود.

رسول رکنی زاده - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان امروز (سه شنبه- سوم تیرماه) در نخستین جلسه هماهنگی طرح جامع مدیریت پسماند شهری و روستایی استان اصفهان در دانشگاه اصفهان، با تاکید بر ضرورت توجه به پسماند، تاکید کرد: پسماند در کریدور علم و فناوری یکی از پیشران های فناوری تعریف شده و نقش موثری در بهبود جوامع دارد.

به گفته وی پسماند شهری، حوزه درمان و برق از نکات قابل توجه در حوزه زیست محیطی است که دانشگاه اصفهان به همت پژوهشکده مهندسی عمران نقش جدیدی در این بخش ایفا و الگوی جدیدی در بخش تولید داکیومنت علمی و عملیاتی شدن تحقیقات ارائه خواهد کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: به دنبال عملیاتی کردن تحقیقات دانشگاهی هستیم و معتقدیم که دانشگاه باید پای داکیومنت علمی که تولید می کند بایستد. اگر بتوانیم در این حوزه به خوبی ورود کرده و ضمانت اجرایی طرح را تایید کنیم، موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد.

اصفهان در احداث سایت های مدیریت پسماند در کشور اول است

همچنین احمد شانه ساززاده– رئیس دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان بر ضرورت عملیاتی شدن این طرح تاکید و اظهار کرد: برای استمرار پروژه ها، دفتر مدیریت پسماند در مرکز پژوهش های کاربردی دانشکده حمل و نقل دانشگاه اصفهان تشکیل شده و در تلاشیم تا ظرفیت علمی دانشگاه به صورت منطقی و اصولی در اختیار صنعت و جامعه قرار گیرد.

علی اصغر ذاکری- مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه پسماند و دفع صحیح این مواد هم از لحاظ زیست محیطی و توجه به سلامت شهروندان و هم از نظر تجارت و درآمدزایی نقش مهم و اساسی در جوامع دارد، اظهار کرد: با نگاه اجمالی به وضعیت پسماند در استان، مشخص می شود که در زمینه احداث سایت های مدیریت پسماند در کشور حرف اول را می زنیم و ۱۰ منطقه سایت مدیریت پسماند در استان داریم.

وی پسماند را جزئی از زندگی هر فرد دانست و گفت: مدیریت دفع پسماند به برنامه ریزی دقیق و صحیح نیاز دارد، چراکه مباحث زیست محیطی و سلامت شهروندان با آن عجین شده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان با اشاره به تولید ۲۰ میلیون تن زباله در کشور در سال، تصریح کرد: به طور میانگین هر شخص ۶۰۰ تا ۶۵۰ گرم زباله تولید می کند که رقمی بسیار بالا است. تفکیک پسماند از مبدا از اهمیتی بالا برخوردار است که خوشبختانه در استان اقدامات وسیعی در این بخش در شهر اصفهان و شهرستان های شاهین شهر، فلاورجان، لنجان و ... در حال انجام است.

 وی بر ضرورت توجه بیشتر به پسماند در منطقه شرق اصفهان تاکید کرد و گفت: امسال ردیف بودجه بهتری در این حوزه اختصاص داده شده و امیدواریم از این فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کنیم.

به گفته ذاکری در کنار توانمندی ها، ضعف هایی نیز وجود دارد و بر ضرورت استفاده از تجارب کشورهای موفق و استفاده از تکنولوژی روز دنیا تاکید کرد و از دانشگاه خواست، دانشگاه ها در بخش های علمی نقاط ضعف را بررسی و با کمک آنالیزهای جدید در حوزه تفکیک و پردازش زباله در راستای استفاده از تکنولوژی جدید در مدیریت پسماند کمک کنند.

تولید شاخص مطلوبیت مدیریت پسماند

علی دهنوی-مجری طرح جامع مدیریت پسماند استان اصفهان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات تحقیقی دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: براساس گزارش های بانک جهانی، رشد جمعیت باعث افزایش نرخ سرانه تولید پسماند می شود و بر اساس همین گزارش، هرچه درآمد سرانه بیشتر باشد تولید پسماند بیشتر می شود. از اینرو پیش بینی می شود با افزایش جمعیت در سال های آینده میزان تولید پسماند نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه وضعیت پسماند در کشور ایران نیز نرخ قابل توجهی است، افزود: تولید سالانه حدود ۲۰ میلیون تن پسماند در کشور و دفع غیر اصولی آن پیامدهای زیست محیطی و بهداشتی برای جامعه دارد که با طرح جامع مدیریت پسماند می توان آن را کاهش داد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه براساس چشم انداز ۱۴۰۰ باید میزان سرانه تولید پسماند در کشور کاهش می یافت، اظهار کرد: براساس آمار سند ملی محیط زیست در سال ۹۰ حدود ۷۰۰ گرم پسماند به ازای هر شخص تولید می شد که تا سال ۱۴۰۰ باید به رقم ۵۰۰ گرم می رسید، اما با وضعیت موجود این رقم کاهش نداشته و موفقیت چندانی حاصل نشده است.

دهنوی ادامه داد: یکی از محورهای برنامه ششم توسعه اجرای طرح جامع مدیریت پسماند است. وضعیت مطلوب مدیریت پسماندها در سند چشم انداز ۱۴۰۴ به گونه ای تعریف شده که براساس آن باید تمام پسماندهای ویژه، عفونی و بیمارستانی ابتدا خنثی سازی، بی خطر سازی و سپس دفع شوند. تمام پسماندهای عادی تفکیک و بازیافت و قانون مدیریت پسماند به طور کامل اجرا شود. همچنین تمام مراکز دفن سنتی کشور احیاء شوند.

به گفته این استاد دانشگاه به دلیل همکاری نکردن رسانه ملی و سایر رسانه ها و سازمانهای متولی در زمینه فرهنگ سازی، در راستای آشنایی مردم در مقوله پسماند که در ماده ۶ قانون صراحتا به وظیفه قانونی صدا و سیما و همکاری با سایر ارگانها اشاره شده است.

وی ادامه داد: نبود یکپارچگی و همکاری فرابخشی برخی وزارتخانه هایی که در قانون و آیین نامه اجرائی به آنها اشاره شده، عدم تامین منابع مالی و تخصیص اعتبارات لازم جهت اجرایی شدن طرحها طی زمانبندی اعلام شده، عدم توان تخصصی لازم در امور مدیریت پسماند کشور، نبود نقشه راه اجرائی مصوب و تعریف نشدن شاخصهای عملکرد دستگاه های اجرائی مناسب در امور مدیریت پسماندها از جمله عوامل نرسیدن به مقادیر چشم انداز است.

دهنوی افزود: استفاده از خطوط پردازش، استفاده از سلول دفن بهداشتی، استفاده از زباله سوز ( Reject  سوز ) جهت امحاء مواد خشک به دلیل ارزش حرارتی بالا استراتژی امحاء انواع پسماندهای عادی به جز استانهای شمالی کشور است که در استان اصفهان داده های مربوط به شهرستان های اصفهان، کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان و خوانسار، مبارکه، نطنز، فریدن، فرویدنشهر، چادگان، بوئین میاندشت و نایین در دسترس است.

مجری این طرح تحقیقاتی خواستار دسترسی به داده های دیگر شهرستان های استان شد تا طرح تحقیقاتی به خوبی ارائه شود.

دهنوی سیاستگذاری یکپارچه مدیریت پسماند استانی متناسب با شرایط و نیازهای استانی (بر اساس طرح های موجود، تجارب ملی و فرا ملی، استانداردها و ...، جلوگیری از تصمیمات جزیره ای با سیاست گذاری انجام شده، استفاده از تجارب ارزشمند موجود در سایر نقاط استان در قالب طرح های شهرستانی، تجارب موجود در شرکت ها، تجارب ارزشمند مدیران و ...، رفع چالش های فعلی از جمله در انتخاب محل دفن مناسب، روش دفع مناسب و ... با روی هم گذاری نقشه ها و لکه گذاری سبز، زرد و قرمز و تولید یک شاخص مطلوبیت مدیریت پسماند را اهداف و برون دادهای قابل انتظار از طرح جامع استانی عنوان کرد.

در پایان جلسه نقش شرکت های پسماند در همکاری و استفاده از نتایج طرح، نظرات مدیران سایت های پسماند شهرستان های استان اصفهان و پرسشنامه نیازمندیهای طرح و چگونگی همکاری شرکت های پسماند ارائه و کلیات طرح جامع پسماند در استان بررسی شد.