مدیریت پسماند در تهران وضعیت مطلوبی ندارد/ تخلف در حوزه مدیریت پسماند عادی شده است

یکشنبه 08 تیر 1399 ساعت 09:20

فاطمه اکبرپور ضمن انتقاد از نحوه تعبیه مخازن زباله در سطح پایتخت اذعان کرد: تا زمانی که زباله و پسماند در دسترس باشد معضل زباله گردی همچنان وجود خواهد داشت.

به گزارش پسماند ایران به نقل از برنا؛ خسارت ناشی از عدم مدیریت پسماند در کشور ۴۴ هزار میلیارد تومان است. منظور از عدم مدیریت پسماند دفن غیراصولی آن و نبود تفکیک از مبدأ است. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاهی که مسئولیت نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند در کشور را دارد طی سال‌های اخیر اقدامات مثبتی برای مدیریت پسماند در کشور انجام داده است اما در حوزه اجرا به نظر می رسد مجموعه شهری در این عرصه هنوز نتوانسته است به طرحی جامع و توانمند نزدیک شود و همچنان پدیده زباله گردی در خیابان های تهران به وفور مشاهده می شود.

فاطمه اکبرپور، رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران، در این رابطه گفت: مدیریت پسماند در تهران وضعیت مطلوبی ندارد و نحوه تفکیک و چرخه اداره آن مورد تائید مجموعه محیط زیست نیست. در سال های اخیر مدیریت پسماند و نحوه اداره آن تعریف و متولیان آن تعیین شده اند.

او افزود: قانون به صراحت اعلام کرده مدیریت و تفکیک پسماند به عهده شهرداری‌هاست. در تهران نیز متولی این حوزه سازمان مدیریت پسماند است. 

این مقام مسئول در محیط زیست تهران ادامه داد: عرصه زباله گردی و این معضل چندین منشا دارد. نخست برخی پیمانکاران هستند که طرف قرارداد شهرداری تهران بوده و برخی نیز ریشه در افراد مستقلی دارد که از کودکان کار نیز استفاده می کنند و سبب شده اند تا زباله گردی گسترش پیدا کند.

اکبرپور ضمن انتقاد از نحوه تعبیه مخازن زباله در سطح شهر تهران اذعان کرد: تا زمانی که زباله و پسماند در دسترس باشد معضل زباله گردی همچنان وجود خواهد داشت و با شیوع کرونا این امر بر همگان ثابت شد. شهرداری باید وضعیت این مخازن و سطل های رو باز را مشخص و مشکل زباله گردی که آفت های بهداشتی و زیست محیطی دارد، برطرف کند.

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران گفت: این باور در مجموعه شهری ایجاد شده که اینگونه مدیریت در عرصه پسماند اشتباه است و به صورت پایلوت در مناطق کوچکی از تهران مخازن را در اختیار مجتمع ها قرار داده اند اما این طرح به نظر می رسد در کل تهران قابل اجرا نباشد و ضعف هایی دارد و باید مشخص شود در بافت قدیمی و برای مثال پایین تر از محدوده انقلاب چه برنامه ای دارند زیرا طرح فعلی که در دستور کار دارند در آن مناطق قابل اجرا نیست.

او افزود: مجموعه شهرداری از دادستانی یک حکم اخذ کرد تا با کمک نیروی انتظامی با زباله گردی برخورد کند اما متاسفانه به نظر می رسد تخلف در این زمینه عادی شده است و شاهد هیچگونه برخوردی نبودیم و هر روز در برخی از خیابان های این پدیده مشاهده می شود.

اکبرپور تاکید کرد: پدیده زباله گردی باید مورد توجه شهرداری قرار گیرد و فارغ از مسئله کرونا باید حتما توسط شهرداری سامان‌دهی شود زیرا صرفا تبعات بهداشتی ندارد بلکه تبعات فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی هم دارد. مشکل زباله‌گردی حاصل یک برهه زمانی کوتاه مدت نیست و در کوتاه مدت نیز حل نخواهد بود.

این مسئول محیط زیست استان تهران در پایان گفت: بارها به سازمان مدیریت پسماند و شهرداری تذکر داده شده است تا مدیریت پسماند را سامان دهی کنند اما تا این لحظه اتفاق جامعی رخ نداده است. امید است که در طرح هوشمند سازی مدیریت پسماند این ضعف ها برطرف شود اما تا زمانی که اجرایی نشود نمی توان در مورد آن قضاوت کرد.