پسماندهای عفونی تهدیدی برای سلامت شهروندان قزوینی

شنبه 14 تیر 1399 ساعت 12:33

غلامعباس مهرعلیان سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین از پایش مستمر مخازن زباله با هدف جلوگیری از مخلوط سازی پسماند های پزشکی و عادی خبر داد.

به گزارش پسماند ایران، مهرعلیان با بیان اینکه برخی زباله‌های عفونی  مراکز درمانی در شهر با رعایت اصول بی‌خطر سازی، جمع آوری و تحویل نمی‌شود، افزود: پسماندهای تولید شده در برخی از مراکز درمانی مانند مطب ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه ها و کلینیک‌ها به دلیل ماهیت بیماری‌زایی، یکی از مهمترین منابع بالقوه انتشار بیماری بشمار می‌آیند و مدیریت صحیح این نوع پسماندها که حدود 1تا 2درصد از زباله‌های شهری را تشکیل می‌دهند یکی از اهداف سازمان مدیریت پسماند است.

وی اظهار کرد: برای مدیریت اصولی زباله‌های عفونی و جلوگیری از ایجاد بیماری‌های ناشی از این نوع زباله ها بر اساس یک دستورالعمل جهانی زباله های عفونی (که با کد C و رنگ ظرف زرد و علامت مخصوص عفونی مشخص هستند )باید به صورت اختصاصی توسط مطب ها ،درمانگاه ها ، کلنیک ها و مراکز بهداشتی و در مانی جمع آوری شوند و پس از بی خطر سازی توسط دستگاه اتو کلا  به سازمان‌های مسئول تحویل داده شوند.

مهرعلیان ادامه داد: به استناد ماده 13 قانون مدیریت پسماند مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها، تخلیه و پخش آن‌ها در محیط و استفاده و بازیافت از این نوع زباله‌ها ممنوع است و مراکز تولیدکننده چنین زباله‌هایی موظف به جداسازی این نوع زباله‌ها از مبدا و استفاده از سطل‌ها و کیسه‌هایی با رنگ مشخص و نیز توجیه کارکنان خود نسبت به خطرات این زباله‌ها هستند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند گفت: با توجه به حساسیت این موضوع عوامل اجرایی این سازمان به صورت مستمر در حال کنترل و پایش مخازن زباله سطح شهر هستند تا از هرگونه مخلوط سازی زباله های عفونی با زباله عادی جلوگیری نمایند.
وی ادامه داد: با توجه به رسالت سازمان‌های مدیریت پسماند و قانون مدیریت پسماند (ماده 16) در صورت ادامه ارتکاب جرم در زمینه مخلوط کردن پسماند های پزشکی با پسماند های عادی، سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین مرتکبین به این قانون شکنی را به محاکم قضایی معرفی خواهد کرد.