زباله‌گردهای بجنورد جوان هستند

جمعه 13 تیر 1399 ساعت 15:25

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد گفت: بیشترین زباله‌گردهای مرکز استان خراسان شمالی را افراد ۲۰ تا ۵۰ ساله تشکیل می‌دهند.

پسماند ایران : روح الله عظیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شناسایی حدود ۲۰۰ زباله گرد در این شهرستان، اظهار داشت: از این تعداد ۴.۶ درصد را افراد زیر ۲۰ سال،  ۳۲ درصد را افراد ۲۰ تا ۳۰ سال، ۴۶ درصد را افراد ۳۰ تا ۵۰ سال و ۱۷.۴  درصد را افراد بالای ۵۰ سال تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بر این اساس بیشترین جمعیت زباله گردهای این شهر را افرادی با میانگین سنی جوان دربرمی گیرند.

عظیمی یادآور شد: هم اینک بر اساس برنامه انجام گرفته تمامی زباله‌گردهای دارای مجوز فعالیت در شهر را مردان تشکیل می دهند ولی بر اساس آمارهای موجود حدود ۱۶ زباله گرد زن نیز در این شهر به صورت کولبری و یا با استفاده از گاری فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ضوابط موجود،  کارت تردد زباله گردی فقط به کسانی داده می‌شود که دارای موتور سه چرخ، وانت و یا وسیله نقلیه بالاتر باشند بنابراین مجوز تردد شامل زنان و افرادی که به صورت کولبری اقدام به زباله گردی می کنند، نمی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد گفت: زباله گردهای دارای کارت تردد تنها اجازه خرید زباله از مغازه ها و مکان های مجاز را دارند و نباید به سطل های زباله و زباله های گذاشته شده در مقابل منازل دست درازی کنند.

وی یادآور شد: در سال های گذشته به منظور کنترل فرآیند جمع آوری زباله توسط زباله گردها، به شماری از آنها پیشنهاد شد تا فعالیت خود را در ایستگاه های زباله انجام دهند که این امر چندان مورد استقبال آنان واقع نشد.

عظیمی افزود: در حال حاضر فقط تعدادی از زباله گردها در ایستگاه موقت زباله مشغول به کار هستند که به طور میانگین درآمدی حدود ۱.۵ میلیون ریال در روز را با بیش از ۸ ساعت کار دارند.

وی یادآور شد: دیگر زباله گردها که در سطح شهر با ساعت کاری کمتر فعالیت دارند نیز به طور میانگین حدود ۵۰۰ هزار ریال در روز درآمد دارند که با توجه به آسیب های زیاد و خطرات بالای جمع آوری زباله، بعضا شاهد بروز مشکلاتی برای آنان هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب های زباله گردی و زباله برداری، خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم توصیه ها و تاکیدات فراوان، بسیاری از زباله گردها به هیچ وجه از دستکش و ماسک استفاده نمی کنند که این می تواند خطرات زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد.