بهره‌برداری از لندفیل مهندسی شرق اصفهان در راستای مدیریت شیرابه

دوشنبه 16 تیر 1399 ساعت 10:55

معاون فنی و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از بهره‌برداری پروژه لندفیل مهندسی ویژه دفن ریجکت خطوط پردازش کارخانه، در سایت شرق اصفهان (سگزی) خبر داد.

پسماند ایران مجید قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: لندفیل مهندسی شرق اصفهان در سال ۹۸ و بر مبنای طراحی‌های مهندسی صورت گرفته، احداث شده تا بتواند با مدیریت صحیح شیرابه ناشی از پسماندها مانع از ورود این مایع خطرناک و آلوده به داخل زمین شود.

وی ادامه داد: در این پروژه مراحل مختلف فرآیند به گونه‌ای رعایت شده که از نظر لوله‌گذاری و شیب‌بندی دارای تناسب باشد و شیرابه تولید شده به سمت کف شور تعبیه شده در مرکز سایت هدایت شود و از طریق کانال‌های تعبیه شده به سمت لاگون جمع آوری شیرابه هدایت می‌شود؛ این لاگون توسط پوشش ژئوتکستایل و ژئوممبران عایق بندی شده و هیچگونه نفوذ شیرابه‌ای به داخل زمین ندارد.

معاون فنی و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به تخلیه شیرابه از طریق کانال‌ها به لاگون‌های تعبیه شده، تصریح کرد: این شیرابه پس از جمع‌آوری در لاگون‌ها از طریق سیستم پمپاژ در فرآیند بازچرخانی قرار می‌گیرد و حجم زیادی از آن تبخیر و این رخداد مانع از نفوذ مقادیر زیادی از این مایع خطرناک به لایه‌های زمین و درون خاک می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای فاز نخست این پروژه حدود دو میلیارد ریال هزینه داشته و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی در حوزه مدیریت پسماند است.

قاسمی در خصوص اهمیت پروژه لندفیل مهندسی ویژه دفن ریجکت خطوط پردازش کارخانه در راستای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی، گفت: با توجه به اینکه شیرابه مایعی بسیار خطرناک و دارای غلظت بالایی از انواع مواد سمی و خطرناک است و ورود آن به منابع آبی و خاکی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد، این پروژه از نظر اجرایی دارای ضرورت بوده و با همین رویکرد نیز به بهره برداری رسیده است.