جلب مشارکت شهروندان برای فرآیند تفکیک از مبدأ

چهارشنبه 08 مرداد 1399 ساعت 11:40

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت مشارکت جامعه جهت اثربخشی فعالیت های حوزه پسماند، گفت: مهم ترین عامل در بحث افزایش مشارکت شهروندی، توسعه فرهنگی است.

پسماند ایران :‌رحیم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در راستای آشنایی مردم با تفکیک از مبدأ و مدیریت پسماند، فرصت مناسبی برای شهرداری فراهم شده تا گام‌های بعدی آموزش را بر اساس این نگاه فرهنگی ادامه داده و با همین روند نگرش شهروندان را نسبت به مدیریت پسماند در مسیر درست و واقع‌بینانه قرار دهیم.

وی با اشاره به تولیداتی که برای بهبود این نگاه فرهنگی تهیه شده، تصریح کرد: در این زمینه تولیدات متنوعی به صورت مکتوب و دیجیتال برای رده‌های سنی و گروه‌های مخاطب مختلف آماده شده و در عین حال نسبت به آموزش چهره به چهره در قالب برنامه‌های آموزشی و کارگاهی نیز ورود پیدا کرده ایم و نکات لازم به صورت مستقیم آموزش داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تأکید بر لزوم بهبود کیفیت برنامه‌ریزی‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر محصولات متنوعی برای مخاطبان گوناگون تهیه شده که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های کودک، کتاب‌های طنز مصور و رنگ‌آمیزی، مجموعه پوسترهای اینفوگرافیک و پازل‌های آموزشی اشاره کرد که در ادامه با برنامه مدون توزیع، آموزش‌ها را گسترش خواهیم داد.

وی گفت: توزیع جعبه‌های ایمن و استمرار همکاری با ایستگاه‌های بازیافت جهت تحویل پسماندهای خانگی نیز از جمله پروژه‌های است که در مجموع ایجاد زیرساخت‌ها و اقدامات منجر به ارتقای مشارکت مردم در بحث تفکیک از مبدأ اجرا شده است.

محمدی با بیان این که در حال حاضر زمان جلب مشارکت شهروندان در سه حوزه دیگر شامل اجتناب، کاهش و استفاده مجدد فرا رسیده است، افزود: اگر این مراحل به خوبی انجام شود، راندمان عملکرد سازمان نیز بهبود خواهد یافت و شهر پاک‌تر، ایمن‌تر شده و محیط زیست مناسب‌تری برای همه موجودات فراهم می‌شود.