روش جدیدی برای بازیافت پلاستیک‌های سخت

شنبه 11 مرداد 1399 ساعت 12:15

محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) روش جدیدی را برای بازیافت و بازیابی پلاستیک‌های سخت و فشرده مانند تایر خودرو یافته اند.

به گزارش پسماند ایران به نقل از آی ای، نوعی پلاستیک به نام "ترموست"(thermoset) وجود دارد که در محصولاتی یافت می شود که باید از دوام بالا و مقاومت زیادی در برابر حرارت برخوردار باشند. اگرچه این محصولات در هنگام استفاده، کارایی بسیار خوبی دارند، اما هنگام دور ریختن، آلودگی زیادی ایجاد می کنند، زیرا نمی توان آنها را به راحتی بازیافت یا تجزیه کرد.

اکنون شیمی دانان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) راهی را برای تغییر پلاستیک های ترموست یافته اند تا تجزیه آنها را بسیار آسان تر کنند، اما از کارایی و دوام آنها کم نشود. این تغییر به این محصولات اجازه می دهد همچنان از قدرت لازم برای استفاده روزمره برخوردار باشند.

محققان دریافتند که علاوه بر این، هنگامی که نسخه قابل تخریب پلاستیک ترموستات را تولید می‌کنند، می‌توانند آن را به شکل پودر درآورند و از آن پودر برای ایجاد پلاستیک‌های بیشتر استفاده کنند. بنابراین با این کار می توان لاستیک ها یا تایری قدیمی را به پلاستیک های جدید بازیابی کرد.

"ارمیا جانسون" استاد شیمی در MIT و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این کار از یک اصل طراحی پایه بهره می برد که معتقدیم برای هر نوع ترموست با این معماری پایه قابل تعمیم است.

این کار با مقاله ای شروع شد که سال گذشته منتشر شد و در آن، "جانسون" و تیمش روشی را برای ایجاد پلیمرهای تجزیه پذیر با استفاده از یک "مونومر" حاوی یک گروه "سیلیل اتر"(silyl ether) بررسی کردند.

محققان در مقاله جدید خود دریافتند که اگر "مونومر سیلیل اتر" بین ۷.۵ تا ۱۰ درصد از پلاستیک ترموست موسوم به "pDCPD" را تشکیل دهد، این پلاستیک هم قدرت مکانیکی خود را حفظ می کند و هم می تواند با استفاده از یون های فلوراید به پودر تبدیل شود.

"جانسون" افزود: این اولین مسئله مهیجی بود که ما یافتیم. ما می توانیم pDCPD را تجزیه پذیر کنیم، در حالی که به خصوصیات مکانیکی مفید آن آسیبی نمی رسانیم.

محققان در بخش دوم کار خود، با پودر حاصل از pDCPD تخریب پذیر کار کردند. آنها دریافتند که پلاستیک های جدیدی که از این پودر تشکیل شده اند، حتی در بعضی موارد از ویژگی های مکانیکی مواد اصلی خود بهتر عمل می کنند.

آنها همچنین معتقدند که رویکرد جدید آنها می تواند برای بازیافت طیف گسترده ای از پلاستیک ها و سایر پلیمرها موثر باشد.

این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.