‌‌‌تکمیل نیروگاه زباله‌سوز رشت 500 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد‌

یکشنبه 12 مرداد 1399 ساعت 20:53

هم‌اکنون یکی از مراکز تحقیقاتی ملی در حال انجام مطالعات میدانی پیرامون موضوع پسماند است و ما نیز باید طرح جامع مدیریت پسماند نقشه راه قرار دهیم.

به گزارش پسمان ایران به نقل از خبرگزاری تسنیم ، ارسلان زارع امروز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان گیلان با اشاره به معضلات پسماند و اثرات مخرب آن در استان‌های شمالی اظهار داشت: رفع مشکلات پسماند یکی از دغدغه‌های دولت در استان‌های شمالی به ویژه گیلان است و خوشبختانه در سال گذشته و ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد.

استاندار گیلان مسئله محیط زیست را در توسعه پایدار، متوازن و همه‌جانبه استان مهم دانست و تصریح کرد: رفع معضلات پسماند تنها بر عهده دولت نیست و از آنجا که این موضوع بسیار اساسی، بنیادین و مهم است لذا تمام نهادها و عموم شهروندان باید بیش از گذشته در این زمینه دغدغه و مشارکت داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه اراده لازم برای حل مشکلات پسماند در سطح ملی و استانی وجود دارد خاطرنشان کرد: سرعت عمل‌ها در جهت تحقق این امر باید افزایش یابد و امیدواریم با این اقدامات و تلاش‌ها شاهد رفع مشکلات پسماند در استان باشیم.

زارع گردشگری و توسعه آن را به‌عنوان یکی از مهمترین رویکردهای توسعه استان مهم دانست و تصریح کرد: توسعه گردشگری موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم خواهد شد و توسعه آن ضروری است از طرفی استان گیلان به‌جهت برخورداری از طبیعت بکر هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است.

وی اشاره به افزایش حساسیت‌ و توجه افکار عمومی و جامعه نسبت به مسائل زیست محیطی استان در سال‌های اخیر گفت: در این مسیر حمایت از نهادها، فعالان مدنی و سمن‌های حامی محیط زیست مدنظر است و پشتیبانی از آنها می‌تواند نقش مهمی در همراهی مردم به ویژه تفکیک زباله از مبدأ داشته باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه در حوزه آموزش مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ شاهد تلاش‌های خوبی بودیم اما کافی نیست ابراز داشت: در این زمینه باید با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و همچنین همکاری سمن‌ها حرکت‌های جدی و مستمری انجام شود تا فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ در جامعه نهادینه شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان مدیریت پسماند را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و اظهار داشت: استان گیلان دارای مردمی بافرهنگ، دوستدار پاکیزگی و محیط زیست است لذا با انجام فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی باید در جهت فرهنگ‌سازی مدیریت پسماند گام برداشته شود تا مشکلات پسماند و زباله استان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل موفقیت گیلان در مدیریت کرونا نیز رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم فهیم گیلان است گفت: جمع‌آوری اصولی و بهداشتی پسماند بیمارستانی، انتقال، بی‌خطرسازی و دفن آن مورد تأکید است که خوشبختانه نگرانی و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد و البته باید به صورت مستمر مورد پایش قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه برای کاهش تولید زباله و تفکیک زباله از مبدأ باید از ابزارهای نوین بهره برد تصریح کرد: بسیاری از کشورها از پسماند برای تولید انرژی استفاده می‌کنند که کاهش آلودگی محیط زیست را به‌همراه دارد و در کشورمان نیز موجب درآمدزایی و اشتغال نیز می‌شود و در این زمینه حمایت از سرمایه‌گذاران فعال باید مدنظر باشد.

زارع با بیان اینکه تلاش‌ها برای تحقق مطالبات مردم و رفع مشکلات پسماند استان باید بیشتر شود خاطرنشان کرد: در مجموع، فعالیت‌های موثر در این حوزه نسبت به گذشته بیشتر شده اما باید ادامه داشته باشد و پروژه تصفیه‌خانه شیرابه زباله سراوان و بسیاری از پروژه‌های پسماند در سطح استان به پیشرفت فیزیکی 95 درصدی رسیدند.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری و رصد مستمر پروژه‌های حوزه پسماند استان گفت: مجدداً از صبوری و همکاری خوب مردم منطقه سراوان رشت که در سال‌های اخیر دشواری‌های ناشی از تخلیه و دفن زباله در سراوان را تحمل کردند تشکر می‌کنم و با توجه به وعده پیمانکار پروژه تصفیه‌خانه زباله سراوان و شهرداری رشت قرار است این پروژه به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

استاندار گیلان با بیان اینکه تکمیل نیروگاه زباله سوز رشت نیازمند 500 میلیون تومان اعتبار است که پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبارات انجام خواهد شد ابراز داشت: بهره‌مندی از برنامه‌های ابلاغی در سطح ملی همچون تسهیلات ارزان قیمت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای تأمین ماشین‌آلات موردنیاز روستایی از جمله جمع‌آوری زباله مدنظر است.

زارع با اشاره به اینکه در حوزه مذکور امیدوارم با فعال‌سازی تعاونی‌های روستایی توسط بخشداران و دهیاران و همچنین دریافت درخواست‌ها به زودی شاهد ورود حجم بالایی از ماشین‌آلات به استان باشیم گفت: هم‌اکنون یکی از مراکز تحقیقاتی ملی در حال انجام مطالعات میدانی پیرامون موضوع پسماند است و ما نیز باید طرح جامع مدیریت پسماند نقشه راه قرار دهیم.

اخبار مشابه