روزانه ۲۱ تن پسماند بیمارستانی در مشهد دفن بهداشتی می‌شود

دوشنبه 13 مرداد 1399 ساعت 14:28

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: این سازمان روزانه ۱۹ تا ۲۱ تن پسماند بیمارستانی را از ۳۲ بیمارستان این شهر جمع‌آوری و دفن بهداشتی می‌کند.

پسماند ایران : ابوالفضل کریمیان روز دوشنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: تا سال ۹۷ هیچ متولی در خصوص جمع‌آوری و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی وجود نداشت و سازمان مدیریت پسماند خارج از وظایف خود جمع‌آوری و دفن بهداشتی این نوع پسماند را انجام می‌داد که در زمینه هزینه این اقدام اختلافات بسیار بین این سازمان، بیمارستان‌ها و سایر مراکز تولیدکننده پسماند عفونی وجود داشت.
وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته، مجوز ورود بخش خصوصی برای جمع‌آوری و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی مطب‌ها و کلینیک‌ها صادر شد و دو شرکت مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: با ساماندهی این امر تعداد مطب‌های زیرپوشش جمع آوری و بی‌خطرسازی پسماند عفونی از ۱۰۰ مطب در سال ۹۷ به هزار و ۳۰۰ مطب در حال حاضر رسید که زباله‌های عفونی آنها توسط این دو شرکت بخش خصوصی جمع‌آوری و بی‌خطر می‌شود.
وی افزود: جمع‌آوری و دفن زباله‌های بیمارستان‌ها نیز برعهده سازمان مدیریت پسماند است و دفن بهداشتی پسماندهای بیمارستانی طبق قرارداد به صورت کاملا بهداشتی در سایت ویژه انجام می‌شود.
کریمیان در باره ساماندهی سگ‌های ولگرد نیز ادامه داد: متولی این موضوع ، کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری در فرمانداری مشهد است و از ابتدای سال چهار جلسه در این خصوص تشکیل و سازمان‌های مختلف وظیفه خود را پذیرفته‌اند.
وی گفت: در سال‌های گذشته و تا قبل از ساماندهی این موضوع، روزانه هزار و ۵۰۰ سگ ولگرد در محل نگهداری آنها در جاده میامی وجود داشت اما با ساماندهی این موضوع، سگ‌های جمع‌آوری شده از سطح شهر دارای شناسنامه می‌شوند و پس از واکسیناسیون با کمک سازمان‌های مردم نهاد در اختیار افرادی که به سگ‌های نگهبان نیاز دارند، قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد افزود: در حال حاضر حدود ۱۳۰ سگ در این محل نگهداری می‌شود.
وی همچنین ادامه داد: در سال جاری روزانه ۲۲۵ تن زباله خشک از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود.
کریمیان با اشاره به هوشمندسازی تفکیک زباله خشک از مبداء گفت: میزان مشارکت شهروندان در تفکیک زباله از مبداء تا سال گذشته ۱۱ درصد ‌بود اما با اجرای هوشمندسازی تفکیک از مبداء در دو منطقه شهری مشهد این میزان افزایش یافت.
وی افزود: تا قبل از اجرای این طرح میزان مشارکت شهروندان در تفکیک زباله از مبداء سه و نیم کیلو در روز بود که با اجرای این طرح این میزان به ۹ کیلو افزایش یافت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: از این رو مقرر شد با ورود بخش خصوصی، طرح تفکیک زباله از مبداء با مشارکت بخش خصوصی تا یک ماه آینده در تمان نقاط شهر اجرا شود.
وی گفت: انبارهای غیر مجاز بازیافت زباله در حاشیه شهر از دیگر معضلات است، در محدوده خدمات شهری حق نظارت داریم اما در خارج از محدوده شهری نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.
کریمیان افزود: برای جلوگیری از فعالیت انبارهای غیرمجاز بازیافت زباله، انبار مکانیزه بازیافت پسماند با ظرفیت روزانه ۵۰ تن پسماند راه اندازی و به بخش خصوصی واگذار شد.
وی ادامه داد: همچنین ساخت انبار جدید مکانیزه با ظرفیت روزانه ۱۲۰ تن پسماند برای واگذاری به بخش خصوصی در دستور کار است و تلاش می‌شود، بازیافت زباله به سوی انبارهای بهداشتی سوق داده شود.
روزانه ۲ هزار تن زباله در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد جمع‌آوری می‌شود.