رهم‌فکری بخش‌خصوصی برای اصلاح مدیریت پسماند و رفع فساد سازمان‌یافته

سه شنبه 14 مرداد 1399 ساعت 14:00

حضور استارت‌آپ‌ها در مدیریت پسماند کشور و اجازه فعالیت به آنان را یکی از گام‌های بهبود وضعیت نابسامان و جلوگیری از بروز فساد گسترده در حوزه مدیریت پسماند است.

پسماند ایران : نمایندگان بخش خصوصی در نشست بیست و سوم کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران که با حضور فعالان و مسوولانی از حوزه مدیریت پسماند برگزار شد بر ضرورت انجام مطالعات تطبیقی، ایجاد یک کارگروه مشترک و پررنگ کردن نقش استارت‌آپ‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در این حوزه تاکید کردند.
 

هیات رئیسه و اعضای کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران که مدتی است، برگزاری جلسات مشترک با دیگر کمیسیون‌های مشورتی از اتاق تهران و اتاق ایران با هدف هم‌افزایی و گفت‌و‌گو پیرامون شناسایی مجراهای فسادزا در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و هم‌فکری برای یافتن چاره درمان و مقابله با مبادی فساد و دست‌کم، کاهش آن را در دستورکار قرار داده‌اند، این بار و در بیست‌و‌سومین جلسه، با مشارکت کميسيون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ايران، به بررسی مقوله فساد و عدم شفافیت در مناسبات بازار ضایعات و پسماند، پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، طرح این موضوع در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، از سوی اتحادیه صنایع بازیافت ایران مطرح شد و پس از بحث و تبادل‌نظر درباره آن، مقرر شد با تشکیل کارگروه مشترکی با حضور کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق تهران، کمیسیون «توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب» اتاق ايران و کمیسیون «انرژی و محیط‌زیست» اتاق تهران با محوریت «اتحادیه ملی صنایع بازیافت ایران»، این موضوع مورد رسیدگی بیشتر قرار گیرد.

در این نشست آنلاین، فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران، در سخنانی، میزان ارزش پسماند تولید شده در کشور در حوزه شهری و صنعتی را سالانه بیش از 10 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: وجود باندهای مافیایی جمع‌آوری زباله، یکی از معضلات عمیق اجتماعی و اقتصادی مدیریت پسماند در شهرهاست.

وی جمع‌آوری و فروش پسماندهای صنعتی توسط دستگاه‌های دولتی و فسادی که در این زمینه ایجاد می‌شود را یکی دیگر از چالش‌های اساسی در این بخش عنوان کرد و یادآور شد که ایجاد شفافیت و شناسایی راهکارهایی برای مدیریت بهینه پسماند در کشور، امروز به امری ضروری بدل شده است.

در ادامه، سیدتوحید صدرنژاد، رئیس اتحادیه صنایع بازیافت، با ارائه گزارشی به بررسی فساد سازمان‌یافته در حوزه پسماند و نبود حکمرانی خوب در مدیریت پسماند در کشور پرداخت. وی با بیان اینکه در ایران، موضوع مالکیت پسماند در قانون دیده نشده، ایجاد نهاد رگولاتور در نزد حاکمیت، بازار و شهروندان و همچنین احیای سرمایه فرسوده اجتماعی و مشارکت دادن شهروندان در مدیریت جامعه را دو راهکار پیشنهادی برای تحقق حکمرانی خوب در حوزه مدیریت پسماند در کشور دانست. وی همچنین حضور استارت‌آپ‌ها در مدیریت پسماند کشور و اجازه فعالیت به آنان را یکی از گام‌های بهبود وضعیت نابسامان و جلوگیری از بروز فساد گسترده در این حوزه بیان کرد.

در ادامه، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، نیز در سخنانی نیاز به مطالعه تطبیقی در خصوص مدیریت پسماند را ضروری عنوان کرد و در همین رابطه، انجام مطالعه تطبیقی با استفاده از الگوهای موجود در کشورهای آسیای میانه را پیشنهاد کرد.

در ادامه، حسین جعفری از سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، از نهایی شدن طرح جامع مدیریت پسماند خبر داد که طی آن، برنامه‌ها و طرح‌های این حوزه در یک افق 20 ساله برای شهر تهران ترسیم شده است. وی همچنین در سخنانی، به نقش پررنگ استارت‌آپ‌ها و نیز مشارکت‌های مردمی در این طرح اشاره کرد.

حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنانی، با اشاره به اینکه مدیریت پسماند توسط بخش خصوصی، الزاما با انگیزه‌های مادی دنبال نمی‌شود، بر نقش تعیین‌کننده سازمان‌های مردم‌نهاد در بهبود وضعیت مدیریت پسماند در کشور تاکید کرد.

در پایان این نشست، مقرر شد در کارگروه مشترک کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران، کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران و اتحادیه صنایع بازیافت، مسائل مربوط به شفافیت در مناسبات بازار ضایعات و پسماند، مورد بررسی و رسیدگی بیشتر قرار گیرد.