زباله های اراک در طول روز جمع‌آوری می‌شود

شنبه 01 شهریور 1399 ساعت 11:19

 سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک از اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌های این شهر در طول روز، البته در صورت موفقیت اجرای آزمایشی خبر داد.

پسماند ایران : حمیدرضا قناتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌های شهری در طول روز اظهار کرد: جمع‌آوری زباله ها در طول روز در شهرهایی مانند تبریز، ارومیه و حتی منطقه شهر صنعتی اراک سابقه دارد، اما به دلایل مختلف، تصمیم بر این است که طرح به صورت پایلوت در مناطق مختلف اجرایی و نتایج آن ارزیابی شود.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در برخی از نقاط از ماه گذشته آغاز شده و پس از ارزیابی و نظرسنجی از مردم در صورت رضایتمندی آنان، زمان فعالیت کارگران و پاکبان ها تغییر می کند و زباله ها در طول روز جمع آوری خواهد شد، گفت: جمع‌آوری این زباله‌ها در روز و شب معایب و محاسن خاص خود را به همراه دارد، یکی از ایرادات اصلی جمع آوری زباله در شب این است که پاکبان و کارگران خدمات شهری مجبور هستند شب های تمام ۳۶۵ روز سال را دور از خانواده باشد و با توجه به اینکه اینکار تنها کاری است که تعطیلی بردار نیست، پاکبان باید تا روز بازنشستگی هر شب سر کار باشد و این شرایط از نظر روانی فرد و خانواده را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قناتی تصریح کرد: فرزندان پاکبانان هیچ گاه پدر را شب ها در خانه نمی بینند، همسر کمبود شوهر خود را حس می‌کند و آنها در مهمانی‌ها و مراسم‌ها حضور ندارند، در واقع تعاملات اجتماعی و معاشرت آنها نیز دچار مشکل می‌شود، به همین دلیل در صدد رفع این مشکلات هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر کارگری بخواهد شبی را در اختیار خانواده باشد، مسلما غیبت می‌خورد و این غیبت به معنی از دست دادن حقوق یک شب است، گفت: شب کاری ۲۰ ساله می‌تواند فرد را از نظر فکری، روانی، روحی، جسمی و حتی رفتاری و گفتاری تحت تاثیر قرار دهد چراکه این فرد تا هفت صبح سرکار است و تا ظهر ناچار به استراحت است و در واقع بهترین زمان کاری و معاشرتی را از دست داده است و همه این عوامل زندگی پاکبان ها را تحت شرایط خاصی قرار داده است.

قناتی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک ۵۱۸ نفر پرسنل دارد که شب ها مشغول کارند و طبق وظایف باید ضمن جمع آوری زباله ها نظافت معابر را نیز به انجام برسانند، بیان کرد: مسئله اینجاست که این تاریکی ممکن است در برخی معابر و کوچه ها خطای دید را به همراه داشته باشد و مانع جمع‌آوری کامل زباله ها و سطوح معابر شود، همچنین نظافت برخی از اماکن در شب دشوار است، به عنوان مثال بسیاری از معابر شهری کوچک هستند و خیابان هایی مثل خیابان حصار و شهرک‌هایی مانند قنات ناصری در طول شب شب‌ها مملو از خودروهای پارک شده ساکنان است و همین امر باعث می‌شود که امکان نظافت و جاروی معابر و کوچه‌ها توسط پاکبانان وجود نداشته باشد و همین باعث می‌شود که وسط کوچه تمیز و جارو کشیده و کناره‌های کوچه نظافت نشده باقی بماند، رد این شرایط اولین کاری که یک شهروند انجام می‌دهد این است که با شهرداری تماس بگیرد و اعلام کند که کوچه تمیز نمی‌شود در حالی که کارگر برای تمیز کردن مراجعه کرده، اما نتوانسته است کاری کند.

وی اظهار کرد: با این شرایطی که وجود دارد نظافت شهر در طول روز در دستور کار قرار گرفته است و اگر ارزیابی ما از اقدامات پایلوت مثبت باشد قطعا مجوز لازم را از شورای شهر و شهرداری دریافت می کنیم و کار نظافت شهر را به روز منتقل می کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک با بیان اینکه فعالیت پاکبان ها در طول روز باعث می‌شود که مردم سختی کار این قشر را درک کنند و به تبع آن توجه بیشتری به این افراد داشته و حتی در امر نظافت مشارکت داشته باشند، گفت: حضور پاکبان‌ها در طول روز و نظافت شهر در این ساعات می‌تواند یک آموزش بصری برای شهروندان باشد.

وی در خصوص حذف شب‌کاری‌ها و نارضایتی احتمالی کارگران بیان کرد: میزان حقوق کارگران و پاکبان ها به شکلی است که اگر شب کاری از آن حذف شود، آسیب بالایی را متحمل نمی‌شوند، همچنین با این طرح فرصتی فراهم می‌شود که شب‌ها در کنار خانواده ‌باشند و حتی عصرها پس از اتمام کار پاکبانی می‌توانند شغل دومی داشته باشند و از آن محل نیز درآمدی کسب کنند.

قناتی در خصوص روند اجرای طرح اظهار کرد: طرح در دو قسمت انجام می‌شود، اگر طرح نتیجه‌بخش بود مناطقی از شهر تحت پوشش این طرح قرار می گیرد، اما هسته مرکزی شهر عملا از اول صبح درگیر تردد و شلوغی است که امکان بارگیری و تخلیه مخازن زباله شهری وجود ندارد به همین دلیل این مناطق در طول شب هم نظافت خواهد شد.

وی با بیان اینکه از حدود ۱۵ روز پیش اجرای طرح در کوی علی ابن ابیطالب(ع)، از یک هفته پیش در قنات ناصری در منطقه سه و طی پنج روز اخیر در شهرک توحید و آزادگان در منطقه ۵ به صورت پایلوت آغاز شده است، از هفته جاری کرهرود و پردیس دو هم افزوده می شود و در منطقه دو و هسته مرکزی شهر سه مرتبه صبح، عصر و شب در طول شبانه روز نظافت انجام می‌شود، اگر طرح موفق باشد ظرف سه تا چهار ماه آینده می‌توان آنرا در کل شهر توسعه داد.

قناتی با اشاره به رضایت اهالی کوی علی ابن ابیطالب(ع) از اجرای طرح طی ۱۵ روز اخیر و دریافت بازخوردهای مطلوب، گفت: امر نظافت شهری مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است و باید افرادی بکارگیری شوند که نسبت به این موارد اگاه باشند و از فیلترهای خاصی عبور کنند، به همین دلیل این شغل از اهمیت بالایی برخوردار هستند. دیده نشدن پاکبان ها به معنی کم اهمیت بودن شغل آنها نیست و این طرح باعث می شود این قشر بیشتر در سطح جامعه دیده شوند و اهمیت فعالیت آنها نمود بیشتری داشته باشد. تمام تلاش ما بر این است که شان و جایگاه پاکبان ها حفظ شود، شاید تا سال‌های گذشته مردم از کلمه رفتگر برای این افراد استفاده می کردند، اما امروز به لحاظ فرهنگ‌سازی مناسب عنوان پاکبان استفاده می شود، وضعیت لباس آنها ارتقا یافته است. جامعه هم باید از حضور این افراد در جامعه و تلاش آنها لذت ببرد و دیده شدن آنها باعث می شود که مردم از بی انضباطی شهر و ریختن زباله در معابر پرهیز کنند.

وی عنوان کرد: این طرح ۶۰ روز کاری به صورت آزمایشی در شهر اجرایی می شود، مرحله اول نظرسنجی انجام شده و مراحل دیگر نظرسنجی به فاصله ۲۰ روز بعد انجام می‌گیرد و سپس نتایج این نظرسنجی به دیگر نقاط شهری تعمیم داده می شود.

به گفته قناتی ۸۰ درصد اعتبار سازمان از کل اعتبار ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی صرف هزینه‌های پرسنلی و جمع‌آوری زباله می شود، اگر این هزینه‌ها کاهش یابد، صرفه جویی‌ها صرف خدمات‌رسانی بهتر می‌شود و می‌توان لباس پرسنل را اصلاح کرد، تعداد مخازن زباله‌های شهری را نوسازی کرد و اقدامات دیگری را به انجام رساند که رضایتمندی شهروندان را به دنبال دارد.