شهرداری تنها بازیافت‌کننده‌ زباله در کشور نیست

سه شنبه 04 شهریور 1399 ساعت 12:38

اشکان معمارزاده اظهار داشت: تولیدکنندگان برخی از کالاها و مواد قابل بازیافت، باید عوارض بازیافت متناسب با کالای تولید شده را به چرخه بازیافت تزریق کنند.

برنامه «روزنه» با موضوع بازیافت و محیط زیست، در ارتباط تلفنی با مهندس اشکان معمارزاده (نایب رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

پسماند ایران: اشکان معمارزاده در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: در حال حاضر «لایحه کمک به ساماندهی پسماندها» موضوع معافیت مالیاتی را مورد توجه قرار داده است و بخشی از عوارض کالاهای فروخته شده را به چرخه بازیافت تزریق می‌کند.

وی افزود: متاسفانه تا به امروز عوارض کالاها به فرآیند بازیافت تزریق نشده است.

نایب رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران با اشاره به این که مرکز تا دو سال گذشته ۲۷۰ عضو فعال داشت، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۷۰ عضو رسمی و شناسنامه‌دار در اتحادیه صنایع بازیافت ایران فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالان حوزه بازیافت ایران ورشکست شده‌اند.

اشکان معمارزاده با اشاره به ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، توضیح داد: بر اساس این آیین‌نامه تولیدکنندگان برخی از کالاها و مواد قابل بازیافت، باید عوارض بازیافت متناسب با کالای تولید شده را به چرخه بازیافت تزریق کنند.

وی اضافه کرد: ماده ۱۲ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند در ۱۵ سالِ گذشته مورد بی‌توجهی واقع شد.

نایب رئیس اتحادیه صنایع بازیافت ایران با بیان این که شهرداری تنها بازیافت‌کننده‌ زباله در کشور نیست، تصریح کرد: آیین‌نامه قانون مدیریت پسماند ساز و کاری را تنظیم کرده که تولیدکننده عوارض کالای خود را فقط به شهرداری پرداخت کند، در حالی که به غیر از شهرداری سازمان‌های متعددی در حوزه بازیافت فعالیت می‌کنند.

وی افزود: فرآیند توزیع عوارض تولیدکننده برای بازیافت غیرشفاف است.

معمارزاده ادامه داد: ماده ۴ قانون مدیریت پسماند به صراحت مشخص می‌کند که مواد و کالای بازیافتی باید جذاب‌تر از مواد اولیه تولید باشند.

وی با اشاره به این که ما از شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در حوزه بازیافت حمایت می‌کنیم، توضیح داد: بازیافت فقط به یک بخش از زنجیره مدیریت پسماند مربوط می‌شود.

اخبار مشابه