شیرابه‌ها عامل اصلی آلودگی خاک و محیط زیست

دوشنبه 03 شهریور 1399 ساعت 14:43

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: بیش از ۷۰ درصد پسماند‌های خانگی شهر مشهد از مواد آلی تشکیل شده که بر اساس برآوردها، حدود ۵۰ درصد این میزان پسماند، ابتدا به آب پسماند و نهایتاً پس از فعل و انفعالاتی به شیرابه تبدیل می‌شود.

به گزارش پسماند ایران، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: بیش از ۷۰ درصد پسماند‌های خانگی شهر مشهد از مواد آلی تشکیل شده که بر اساس برآوردها، حدود ۵۰ درصد این میزان پسماند، ابتدا به آب پسماند و نهایتاً پس از فعل و انفعالاتی به شیرابه تبدیل می‌شود.

ابوالفضل کریمیان افزود: بر اساس آنالیز‌های صورت گرفته در اداره‌ی تحقیق و پژوهش این سازمان با توجه به این که پسماند‌های خانگی در شهر مشهد مثل سایر شهر‌های کشور، عمدتاً از نوع‌تر می‌باشد، در مراحل مختلف جمع آوری، حمل و دفن آنها، حجم قابل توجهی آب پسماند و شیرابه تولید می‌گردد. این در حالی است که شیرابه‌ها عامل اصلی آلودگی خاک و محیط زیست به شمار می‌روند و لازم است که تولید آن کاهش یابد.


کریمیان یادآور شد: به آن مقدار رطوبت و آبی که در پسماند‌های شهری موجود است، «آب پسماند» می‌گویند و هنوز عنوان «شیرابه» را نمی‌توان به آن‌ها اطلاق کرد؛ اما این آب‌ها بر اثر فرایند‌های گوناگون و در ترکیب با دیگر پسماند‌های آلوده به مواد سمی، به شیرابه‌های بسیار خطرناک تبدیل می‌شوند.


وی با بیان این که در هر میلی گرم شیرابه، بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر وجود دارد افزود: این میزان باکتری عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد و تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط زیست است.


دبیر کارگروه مدیریت پسماند‌های کلان شهر‌های کشور با بیان این که عملیات اجرایی احداث بزرگترین لندفیل مهندسی –بهداشتی (دفن پسماند) کشور در شهر مشهد از سال گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: این اولین لندفیلی است که با اهداف زیست محیطی و با استفاده از لوله گذاری و سیستم مکانیزه جمع آوری شیرابه در کشور احداث می‌شود.


کریمیان در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به فصل تابستان و مصرف زیاد میوه‌های پرآب، مسئولیت شهروندان در قبال جلو گیری از تولید شیرابه افزایش می‌یابد، خانواده‌ها با آب گیری زباله های‌تر و یا خشک کردن آنها، می‌توانند حجم شیرابه‌ها را در مبدا یعنی از خانه و به تعبیر دقیق‌تر از آشپزخانه، به میزان زیادی کاهش دهند و به سهم خود مانع از آلودگی بیشتر محیط زیست شوند.