شیراز تنها شهری که طرح تفصیلی مدیریت پسماند را به تصویب رسانده است

سه شنبه 11 شهریور 1399 ساعت 23:48

ناصری گفت: شهر شیراز تنها شهری است که بر مبنای مدیریت طرح جامع پسماند، طرح تفصیلی مدیریت پسماند را با ۸۵ شرح خدمات به تصویب رسانده است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری شبستان، «علی ناصری»، امروز (سه شنبه ۱۱ شهریور) در جمع خبرنگاران گفت: شهر شیراز تنها شهری است که بر مبنای مدیریت طرح جامع پسماند، طرح تفصیلی مدیریت پسماند را با ۸۵ شرح خدمات به تصویب رسانده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: شهر شیراز در حال حاضر دارای دو طرح بسیار خوب در قالب طرح جامع و طرح تفصیلی مدیریت پسماند است که مطابق ماده «۴» قانون اجرایی در سال ۸۸ طرح جامع مدیریت پسماند در پنج جلد و ۲۱ اصل در شیراز تدوین و تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه مطابق طرح جامع، مقرر شد تا طرح تفصیلی مدیریت پسماند نیز مصوب شود، این طرح در سال ۹۸ در ۱۳ بند و‌ ۸۵ شرح خدمات از مرحله تفکیک از مبدأ تا یک مرحله از دفن مصوب شد، افزود: در حال حاضر شهر شیراز تنها شهری است که بر مبنای مدیریت طرح جامع پسماند طرح تفصیلی خود را در ۱۳ بند و ۸۵ شرح خدمات به تصویب رسانده است.

این مقام مسئول همچنین به اقدامات انجام شده در طرح تفصیلی مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: کاهش و مدیریت تولید پسماندهای خانگی، ذخیره سازی موقت و تفکیک پسماند از مبدأ که تلاش شده پسماندهای تر و خشک از مبدا یعنی از منازل تفکیک شوند و با توجه به اینکه سازمان های مردم نهاد نیز در این راستا اقدامات مهمی را انجام داده اند اما هنوز آنچنان که باید اقدام مثبتی انجام نشده است.

ناصری تاکید کرد: اگر آموزش ها خوب شکل گیرد و اطلاع رسانی به شکل مطلوب انجام شود در آینده این چنین نخواهد بود که شاهد این باشیم که عده ای برای جمع آوری زباله از سطل ها اقدام کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: در مرحله سوم طرح تفصیلی جمع آوری، حمل و انتقال پسماندها مطرح است که چگونه پسماندها جمع آوری شوند تا خطری برای محیط زیست و سلامت مردم نداشته باشد و همچنین چهارمین مرحله از این طرح، پردازش و بازیافت است که تعیین می کند چگونه پسماندها را بازیافت کنیم تا بتوانیم از آنها بهره برداری بهینه داشته باشیم.

ناصری همچنین خاطر نشان کرد: طرح تفصیلی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شورای پنجم در زمینه سلامت محوری بوده است و نقشه راه آینده در ابعاد مختلف خواهد بود.

این عضو شورای شهر در ادامه سخنان خود به وضعیت پسماند در کلانشهر شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: روزانه بالغ بر یک هزار و یکصد تُن پسماند خانگی، روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تُن پسماند ساختمانی و روزانه بین هفت تا ۱۴ تُن پسماند عفونی در شهر جمع آوری می شود که این میزان در برگیرنده پسماند عفونی  ۹۱۹ مرکز درمانی، بیمارستانی، درمانگاهی، آزمایشگاه، مطب های دندانپزشکی و پزشکی، کلینیک های کاشت مو، پزشک قانونی، مراکز جراحی و مراکز تصویربرداری و مراکز ترک اعتیاد است که حجم زیادی را در بر می گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در خصوص ساماندهی مراکز میوه و تره بار در شهر شیراز و بازار دروازه کازرون بیان کرد: باتوجه به اینکه نیاز است تا بازار دروازه کازرون ساماندهی آن صورت گیرد، در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز تفاهم نامه ۶ جانبه ای طی هفته گذشته منعقد شد که در راستای این تفاهم نامه میوه و سبزیجات با کیفیت بالا و با قیمت مناسب در ۱۵ نوع میوه و سبزیجات به شهروندان در مراکز عرضه و توزیع میوه و تره بار انجام می شود.

ناصری با تاکید بر اینکه ساماندهی مراکز توزیع میوه و تره بار جزء اصلی این تفاهم نامه است، یادآور شد: مقرر شد پس از تصویب و به امضا رسیدن این تفاهم نامه در صحن علنی شورای شهر، شیوه نامه اجرایی این تفاهم نامه طی ۲ هفته آتی در مراکز میوه و تره بار و قسمت های مختلف شهر اعمال خواهد شد؛ چرا که این تفاهم نامه ۶ جانبه گام موثری در کلانشهر شیراز در خصوص مراکز عرضه میوه و تره بار است و خروجی آن می تواند باعث بهبود بازار بویژه دروازه کازرون در خصوص رعایت بهداشت و سلامت مردم و‌ حفظ محیط زیست باشد.

ناصری همچنین در خصوص منازل شخصی و مراکزی که اقدام به جمع آوری و فروش پسماندهای بازیافتی و ضایعات فروشی می کنند، گفت: به صورت جد در خصوص تعیین تکلیف ضایعات فروشی ها اقدام خواهیم کرد و این در حالیست که یک سایت ۳۵۰ هکتاری در این خصوص پیش بینی شده است که مکان های جمع آوری مواد ضایعاتی به این سایت منتقل خواهند شد.