یکهزار میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند با اولویت استان های ساحلی اختصاص یافت

چهارشنبه 12 شهریور 1399 ساعت 12:52

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص  یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت پسماند با اولویت استان های ساحلی خبر داد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان ؛احمدرضا لاهیجان زاده  در جلسه کمیته مدیریت احیاء تالاب انزلی در خصوص ساماندهی پسماند و جلوگیری از نفوذ آن به چرخه اکولوژیکی بیان داشت: برای سال آتی یک هزار میلیارد تومان با اولویت استان های ساحلی  در ارتباط با بحث پسماند در قانون بودجه لحاظ شده است.

وی با قدردانی از استاندار گیلان به سبب پیگیری های مستمر در راستای تحقق اهداف توسعه محور زیست محیطی، تالاب انزلی و صیانت از آن را امری مهم خواند و به طرح جامع هفت ساله احیاء تالاب انزلی اشاره و بر لزوم پیگیری مستمر دستگاه های اجرایی مرتبط با اجرای آن در جهت تامین اعتبار و اجرا تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای صندوق ملی محیط زیست، فعالیت های گسترده ای در نظر گرفته شده که امیدواریم گیلان از این ظرفیت استفاده کند.

لاهیجان زاده،  ساحل خواری و زمین خواری را از جمله معضلاتی خواند که دولت برای مقابله با آنها عزمی جدی دارد و پایش هوایی تالاب انزلی که برای اولین بار در کشور در این وسعت به اجرا می رسد را پروژه ای بزرگ و جامع دانست که اطلاعات حاصل از آن می تواند در برنامه ریزی های کلان تاثیرگذار باشد.

راه‌حل‌ها برای نجات تالاب انزلی، متناسب با زیست‌بوم منطقه باشد

استاندار گیلان نیز با تأکید بر اینکه راه‌حل‌ها برای نجات تالاب بین المللی انزلی، باید متناسب با زیست‌بوم منطقه باشد، جلب مشارکت جوامع محلی و گروه‌های مدنی را گامی در مسیر صیانت از این پهنه آبی دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با احیاء تالاب، پیشرفت کارهای محوله را به‌طور منظم گزارش دهند.

ارسلان زارع اظهار کرد:  تالاب انزلی به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های جهان علاقمندان به حوزه طبیعت، محیط زیست و مورد توجه جدی مردم است و یکی از ظرفیت‌های خدادادی برای گیلان به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم کم نظیر تالاب انزلی با حدود ۲۰ هزار هکتار وسعت و به سبب دارا بودن ۱۸۹ گونه پرنده، ۵۲ گونه انواع ماهی و صدها گونه گیاهی در کنار چشم‌انداز طبیعی برای گردشگران جذابیت بالایی دارد ،تصریح کرد: این تالاب همچنین مکانی برای اشتغال و معیشت مردم منطقه است و احیاء و صیانت از آن به عنوان یک ظرفیت ملی و جهانی اهمیت زیادی دارد.

زارع،  حفاظت از تالاب‌ها را تلاشی در جهت حفظ این پهنه ارزشمند خواند و خاطرنشان کرد: دولت طی دو سال اخیر در جهت احیاء تالاب انزلی اهتمام خاص داشته و در اواخر تیرماه سال جاری؛ سومین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل و در آن گزارشی در خصوص برنامه ها و اقدامات طرح جامع هفت ساله احیاء تالاب انزلی ارائه شد.

وی افزود: این طرح جامع با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان در راستای احیاء مجدد و جلوگیری از مرگ تالاب انزلی تصویب و ابلاغ شده که طبق مصوبه یاد شده دستگاه های اجرایی ذیربط مکلفند منابع اعتباری لازم برای اجرای پروژه های مصوب را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، در بودجه سنواتی خود پیش بینی نمایند.

زارع تصریح کرد: سازمان‌های مربوطه در این حوزه باید با رویکردی ملی در کنار هم بکوشند؛  تا بتوانیم از روند تخریب این تالاب بین‌المللی جلوگیری کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان ، کاهش عمق تالاب انزلی، تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، زباله‌ها و نخاله‌ها در تالاب، انباشت  رسوبات و وجود گیاه مهاجم سنبل آبی و دیگر گیاهان مضر را از جمله تهدیدات حیات تالاب انزلی عنوان و  تصریح کرد: برای مدیریت هریک از این چالش ها، نیازمند استفاده از ظرفیت های مردمی در چارچوب‌های قانونی و اجرای پروژه ها در طرح جامع مدیریت تالاب هستیم.

وی گفت: یکی از الزامات برای احیای تالاب انزلی ، برقراری پیوند بیشتر بین مردم و این تالاب است ضمن آنکه تمامی راه حل ها برای نجات تالاب، باید متناسب با زیست بوم منطقه تعریف شود و از ظرفیت های موجود از جمله بخشداران، دهیاران و گروه‌های مدنی برای احیاء تالاب بهره مند شد.

 زارع در ادامه با تاکید بر لزوم تکمیل طرح کاداستر (حدنگاری)  افزود: برای اجرای این طرح مهم افزون بر پنج میلیارد تومان مورد نیاز است که دو میلیارد تومان آن از بودجه استان تامین می شود.

وی یادآور شد: برخی اقدامات کوتاه مدت برای احیای تالاب انزلی می تواند در بهبود زندگی مردم تاثیرگذار باشد زیرا در فصول مختلف به ویژه هنگام بارندگی‌ها، شاهد آبگرفتگی در محدوده زندگی مردم هستیم که انجام لایروبی ها این معضل را تا حدی کاهش می دهد.

زارع،  تعیین محدوده تالاب را از جمله دغدغه های مردم و مسئولان خواند و با بیان اینکه برنامه های خوبی  در حوزه مدیریت پسماند استان تدوین و اجرا شده ، بر لزوم استمرار این فعالیت ها تاکید و اضافه کرد : برای ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم تا فصل بهار سال آینده، به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تأکید کرد که پیگیری های لازم در خصوص افزایش میزان اعتبار تخصیص ردیف اعتباری احیای تالاب انزلی با اولویت طرح جامع را انجام دهد.

استاندار گیلان همچنین به موضوع جمع آوری گیاهان مزاحم تالابی نیز اشاره و بیان کرد: مبلغی از اعتبارات استان برای اختصاص به اجرای این مهم پیش بینی شده است.

نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی حوزه آبخیز صومعه سرا اظهار داشت: تمامی رودخانه های این شهرستان ساماندهی شده اند.

کاظم دلخوش با بیان اینکه تله رسوب‌گیر به تنهایی نمی تواند از ورود و انباشت زباله و رسوبات به حوزه آبخیز جلوگیری کند، رهاسازی زباله از سوی مسافران ، ورود آلاینده های دیگر رودخانه ها و نیز ورود لاشه حیوانات از سوی برخی افراد به بسترهای آبی تالاب را از جمله معضلات مهمی خواند که نیازمند مدیریت اثرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت جامعه محلی برای صیانت از تالاب استفاده بیشتری صورت گیرد.

دلخوش در خاتمه بر لزوم مشخص شدن وضعیت کاداستر(حدنگاری) در حاشیه تالاب تاکید کرد و از مدیران حوزه های مرتبط با تالاب خواست نسبت به پیگیری مطالبات این پهنه در کشور اهتمام ورزند.

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی ، امیرکلایه و بوجاق ) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله هزاران پرنده مهاجر بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.