تولید ۳۵ هزار تن پسماند ساختمانی در تهران

پنجشنبه 13 شهریور 1399 ساعت 11:58

معاون پسماند ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از تولید ۳۵ هزار تن پسماند و نخاله‌های ساختمانی روزانه خبر داد.

پسماند ایران : مهدی احمد مهرابی گفت: در حال حاضر در شهر تهران دو مرکز دفن مجاز نخاله‌های عمرانی و ساختمانی وجود دارد که یکی از آن‌ها در شمال شرق تهران به نام مجتمع دفن و پردازش آبعلی درانتهای اتوبان شهید یاسینی قرار دارد و دیگری در جنوب تهران مجتمع دفن و پردازش آرادکوه است که روزانه پذیرش ۳۵ هزار تن پسماند عمرانی و ساختمانی در این دو مرکز داریم. روزانه ۲۰ تا ۲۱ هزار تن پسماند ساختمانی به مجتمع آبعلی حمل می‌شود و بقیه به مجتمع پردازش آرادکوه می‌رود.
وی ادامه داد: شهرداری تهران با توجه به رسالت کاهش پسماند و مسائل زیست محیطی برای جلوگیری از دفن نخاله و پسماند‌های ساختمانی که به مراتب از پسماند خانگی معضلات بیشتری دارد، کار‌های بسیاری انجام داده اعم از اینکه از سال‌های گذشته اقدام به راه اندازی کارخانه‌های پردازش ساختمانی و استفاده برگشت به چرخه تولید این مصالح را انجام داده است.
در مجتمع آبعلی دو کارخانه پردازش و تولید این بازیافت‌ها را داریم که روزانه ۶ هزار و ۳۰۰ تن بازیافت و پردازش می‌شود و ۸۵ درصد ورودی‌ها به این کارخانه تبدیل به شن و ماسه و تولید کفپوش‌های معابر می‌شود.
مهرابی در پاسخ به اینکه آیا قصد دارید مرکز دفن پسماند‌های ساختمانی جدیدی را در شهر تهران احداث کنید یا خیر؟ افزود: تا پایان سال بنا داریم دو کارخانه هر کدام با ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ تن بازیافت رونمایی شود و تا چند روز آینده کلنگ یکی از این کارخانه‌ها در مجتمع آبعلی به زمین زده می‌شود و تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
معاون پسماند ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: کفپوش‌ها و جداول تولید شده این مراکز در معابر سطح شهر تهران استفاده می‌شود و همه امور این کارخانه‌ها با بخش خصوصی صورت می‌گیرد و شهرداری تنها مجوز و محل احداث کارخانه را در اختیار سازنده قرار می‌دهد. هر کارخانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما