سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی در مدیریت پسماند قم

چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت 18:15

پسماند ایران : جلسه شورای شهر قم برگزار و خرید دستگاه هاضم برای مدیریت پسماند خشک شهر قم، نوسازی بخشی از ناوگان اتوبوسرانی و ساخت مجتمع مسکونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با حضور جلالی رئیس شورا، سقائیان نژاد شهردار قم، اعضای شورای شهر و معاونان شهردار در سالن جلسات شهید باکری برگزار شد.

موافقت‌نامه ایجاد یک دستگاه هاضم خشک برای مدیریت پسماند در شهر قم یکی از موارد مطرح‌شده در این جلسه بود که نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت مسئله مدیریت پسماند اظهار داشت: حرکت شهرداری در راستای استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت پسماند قابل‌تقدیر است.

حسن بختیاری با تأکید بر قید شدن مسئله مدیریت پسماند و فناوری‌های نوین در برنامه پنج‌ساله شهرداری قم ابراز کرد: این موضوع اثرات زیست‌محیطی پایدار در شهر دارد.

سید مجتبی سبحانی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به اینکه این موضوع یک تصمیم کلان‌شهری است ادامه داد: کارشناسان حقوقی باید تمام موارد قرارداد را بررسی کنند تا به بیت‌المال در قالب این قرارداد لطمه‌ای نخورد.

همچنین رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قم در این جلسه پیرامون این لایحه تصریح کرد: در این موافقت‌نامه تفاوت ارز همه به عهده شهرداری است و مجری هم فقط توانایی فنی دارد.

محسن محرری با اشاره به اینکه این موافقت‌نامه باید چکش کاری شود افزود: هر ریسکی در افزایش قیمت‌ها در این موافقت‌نامه اتفاق بیفتد کاملاً متوجه شهرداری است و هزینه‌هایی برای شهرداری به همراه خواهد داشت

توجه به پیوست حقوقی و اقتصادی پروژه

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه در این موافقت‌نامه برای تأمین هاضم پسماند خشک در قم چهار گروه در کنار هم قرار می‌گیرند عنوان کرد: طبیعی است که برخی موارد در این موافقت‌نامه متناسب با روال ما نباشد، چراکه طبق قراردادهای معاونت فناوری ریاست جمهوری برنامه‌ریزی می‌شود.

سید امیر سامع با بیان اینکه دغدغه‌های شورای شهر درباره این قرارداد در پیوست‌هایی که تنظیم می‌شود در نظر گرفته خواهد شد ادامه داد: مسئله صلاحیت مجری، اقتصادی بودن کار و قیمت از مسائلی است که باید به آن دقت کنیم.

وی اضافه کرد: برای  نخستین بار است که در این چنین پروژه‌ای 50 درصد سرمایه از خارج از شهر می‌آید و در این موافقت‌نامه 30 درصد هزینه را صندوق نوآوری تقبل کرده و 10 درصد معاونت فناوری ریاست جمهوری و 10 درصد باقیمانده نیز توسط مجری تأمین می‌شود.

پیشتازی قم در رقابت کلانشهرها

شهردار قم هم در این جلسه با اشاره به اینکه باید به این موضوع به‌عنوان فرصت نگاه کرد اظهار داشت: ما خودمان ابهاماتی در ارتباط با سازمان شهرداری‌ها و معاونت ریاست جمهوری داریم، اما این موافقت‌نامه را یک فرصت می‌دانیم.

سید مرتضی سقائیان نژاد ادامه داد: رقابتی درباره این موافقت‌نامه در شهرهای کشور وجود دارد و دنبال این هستیم که از این فرصت استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید دولت را در موضوع مدیریت پسماند شهر پای کار آورد گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم تمایل به ایجاد این تجربه است تا اگر موفق باشد در کشور استفاده شود.

منبع :  خبرگزاری تسنیم