اجرای طرح "پول در مقابل پسماند" در شهرکرد؛ طرح تفکیک زباله پس از ۲ بار شکست اجرایی می‌شود

شنبه 01 آذر 1399 ساعت 18:08

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان و ۲ بار شکست طرح تفکیک زباله در شهرکرد، این طرح اجرایی شده و با این طرح مدیریت پسماند معنا و مفهوم پیدا کرده است.

پسمااند ایران- به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، موضوع "پسماند" و مدیریت این معضل بحثی غیرقابل انکار در جامعه بشری بوده و افزایش تولید روزانه زباله مشکلی بر مشکلات دیگر شهر می‌افزاید، شهرکرد هم از این مقوله جدا نبوده و مشکلاتی در مدیریت و دفن پسماند دارد، به گونه‌ای که این شهر با تولید روزانه حدود 150 تن زباله با معضلات زیادی در این باره روبرو است و تاکنون اقدامی در راستای خرید باسکول انجام نشده بود.

باید به این نکته توجه داشت که زباله از ارزش خوبی برخوردار بوده و توانایی بازیافت و تبدیل شدن را دارد که این ویژگی سبب شده است امروزه افراد از لحاظ اقتصادی به این مقوله نگاه ویژه‌ای داشته باشند و برای به دست آوردن منفعت از طریق آن تلاش کرده و برنامه‌های مختلفی را پیاده کنند، اما عملی شدن همه این برنامه‌ها به آموزش، فرهنگ‌سازی‌ و مهارت‌ نیاز دارد که باید افراد از آن آگاهی داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد در نشست کمیسیون محیط زیست، خدمات‌ شهری و بهداشت با بیان اینکه 75.4 درصد زباله تر و 24.6 درصد زباله خشک در شهرکرد جمع‌آوری می‌شود، اظهار داشت: سال‌های اخیر تلاش شده تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم و برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی و آموزشی به‌منظور ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدا هزینه‌های مدیریت پسماند در شهرکرد کاهش یابد.

بیشتر بخوانیدورود دستگاه زباله سوز به پسماند قم/زباله‌های عفونی به طور کاملا بهداشتی در قم دفع می‌شود
توضیحات رئیس سازمان پسماند کرج درباره استفاده از کودکان کار برای تفکیک زباله/ پیمانکار متخلف جریمه شده است
مدیریت اصولی پسماندهای شهری نطنز بهبود یابد
از 15 مهرماه امسال بود که به دلیل اتمام قرارداد شرکت قبلی و عدم استقبال از مزایده جدید، شهرداری نسبت به جمع‌‎‌آوری زباله‌ها از سطح شهر اقدام کرد و به اذعان شهردار شهرکرد با این اقدام ماهیانه حدود یک میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از خدمات شهری انجام می‌شود.
از سوی دیگر شرکت تابان صنعت پوریان نیز پس از طی نمودن مراحل قانونی جهت اجرای طرح تفکیک زباله شروع به کار کرد هرچند این طرح در شهرکرد 2 بار با شکست مواجه شده است اما باز هم امیدوار باید بود که این شرکت بتواند بلاخره این طرح را به مرحله اجرا درآورد.

تولید زباله در شهرکرد باید کاهش یابد

هادی مهربانی سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: به صورت روزانه در سطح شهر شهرکرد حدود 150 تن زباله جمع‌آوری می‌شود که این میزان در روزهای تعطیل افزایش هم می‌یابد.

وی سرانه زباله در جهان را 450 گرم عنوان کرد و افزود: در سطح کشور سرانه زباله 600 تا 800 گرم و در شهرکرد حدود 700 گرم می‌باشد که باید تلاش کنیم به سمت کاهش تولید زباله حرکت کنیم چرا که در حال حاضر سرانه تولید زباله در شهرهای پیشرفته به 350 گرم رسیده است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری شهرکرد ادامه داد: از شهروندان تقاضا می‌شود زباله‌های خود را رأس ساعت‌های تعیین شده بیرون بگذارند تا از نشت شیرآبه‌ها و پاره شدن نایلون‌ها توسط حیوانات جلوگیری شود.

مهربانی، با بیان اینکه جمع‌آوری زباله و نظافت شهر با 230 نیروی انسانی در دو شیفت صبح و شب انجام می‌شود، افزود: با توجه به شرایط کرونا پاکبانان نسبت به جمع‌آوری به موقع زباله‌ها و نظافت شهر اقدامات لازم را انجام می‌دهند که جای تقدیر از این عزیزان دارد.

زباله در شهرکرد به سادگی می‌توانست در سال‌های اخیر در مسیر صحیح ساماندهی شود اما برخی مشکلات سبب شد تا دردسر پسماند از خانواده‌ها دست نکشد و اینجاست که شهرداری باید با تمام توان برای جمع‌آوری طلای کثیف از سطح خیابان‌ها ایده‌ها و راهکارهای جدید را ارائه و اجرا کند.

طرح "پول در مقابل پسماند" اجرا می‌شود

حمید علی‌پوریان مدیر شرکت تابان صنعت پوریان در گفت وگو با تسنیم گفت: یک ماه است که طرح تفکیک زباله در شهرکرد آغاز شده و روزانه به طور میانگین 2تن زباله خشک جمع‌آوری می‌شود. در راستای جمع‌آوری زباله‌های خشک برخی ادارات همکاری خوبی دارند اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشته که می‌طلبد در راستای اجرای موفق این طرح و فرهنگ‌سازی برای عموم مردم همکاری کنند.

وی گفت: اجرای طرح "پول در قبال پسماند" یکی از طرح‌هایی است که در راستای تشویق شهروندان نسبت به تفکیک زباله پیش‌بینی شده است.در حال حاضر 8 کانکس در سطح شهر مستقر و زباله‌های خشک را از شهروندان دریافت و در قبال آن وجه نقد را به صورت آنلاین پرداخت می‌کنند.