احداث سلول دفن بهداشتی پسماندهای پزشکی در تهران

سه شنبه 04 آذر 1399 ساعت 20:58

پسماندهای بیمارستانی و زباله‌های مطب‌های پزشکان خطری چند برابری نسبت به پسماندها و زباله‌های عادی دارند. بنابر آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۵۲درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی هستند و حتی در صورت بازیافت نیز ممکن است باعث انتقال بیماری‌های واگیردار شوند.

پسماند ایران :بر اساس آمارها سرانه تولید پسماند عفونی در ۹۰ درصد مناطق کشور بیشتر از استانداردهای جهانی است و کارشناسان محیط‌زیست، بی‌خطرسازی به‌وسیله «اتوکلاو» را برای تبدیل زباله‌های بیمارستانی به زباله عادی ناکارآمد می‌دانند.

مسوولیت نظارت بر مدیریت پسماندهای بیمارستانی و چگونگی بی‌خطرسازی این پسماندها با وزارت بهداشت و مسوولیت تشخیص حد آلایندگی زیست‌محیطی پسماندهای بیمارستانی به عهده سازمان محیط‌زیست است.

در کشور ما به‌رغم آنکه چندین نهاد و دستگاه دولتی و نظارتی درگیر این موضوع هستند، ولی هنوز راهی درست، علمی و اصولی برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب بهداشتی دفع این‌گونه زباله‌ها در کشور پیدا نشده است.

حال با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور ضرورت دارد برای مدیریت اجرایی پسماندهای عادی و پزشکی تدابیر و ملاحظات ویژه‌ای در همه مراحل و چرخه تولید تا دفع نهایی پسماندها با جدیت و دقت اعمال شود.

مطابق ضوابط و مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی، پسماندهای تولیدی در مراکز درمانی به چهار دسته پسماندهای عادی، عفونی، تیز و برنده و شیمیایی و دارویی تقسیم شده است که پسماندهای آلوده به ویروس کرونا، جزو پسماندهای عفونی طبقه‌بندی می‌شود.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری در این خصوص می‌گوید: یکی از فضاهای بسیار مهم و مورد توجه در حوزه پسماند پایتخت، مجتمع ‌آرادکوه است؛ در حال حاضر در مجتمع آرادکوه پروژه‌هایی همچون احداث استخر ذخیره پساب، راه‌اندازی ‌ایستگاه هواشناسی، ساخت سلول دفن بهداشتی پسماندهای پزشکی و بیمارستانی، برق‌رسانی فشارقوی به ‌خطوط پردازش، لوله‌کشی و لوله‌گذاری گاز شهری، فاز مطالعاتی شهرک صنفی پسماند و اورهال تاپ‌ترن‌ها ‌در دست اجرا است که تا پایان سال به اتمام می‌رسند.

علیپور با اشاره به اتمام پروژه مرمت سایت هوادهی کمپوست برای کاهش بوی نامطبوع حاصل از شیرابه در ‌فرآیند تولید کمپوست می‌گوید: قریب به‌اتفاق پروژه‌هایی که در مجتمع آرادکوه اجرا می‌شوند با هدف بهبود ‌وضعیت محیط‌زیستی این محدوده و کاهش مخاطرات در این زمینه است‎.

علیپور در ادامه تاکید می‌کند: یکی از پروژه‌های مهمی که در حال حاضر در فاز مطالعاتی قرار دارد و با اتمام این ‌فاز در سال جاری، از سال آینده وارد مرحله اجرا خواهیم شد، پروژه شهرک صنفی بازیافت است. در قالب این ‌طرح قرار است افرادی را که به‌صورت غیرمجاز زباله تفکیک می‌کنند در لوای اتحادیه در آن مکان جا دهیم و ‌بتوانیم به‌صورت علمی بر کار آنها نظارت کنیم. این پروژه با هدف افزایش کمی و کیفی تفکیک پسماند و ‌کاهش عوارض جبران‌ناپذیر زباله‌گردی اجرا خواهد شد‎.‎

وی خاطرنشان می‌کند: مشکلات محیط‌زیستی تهران ریشه در عوامل مختلفی دارد، اما سازمان مدیریت پسماند در ‌این دوره از مدیریت شهری تلاش می‌کند تا با اجرای پروژه‌های پسماندی - محیط‌زیستی در آرادکوه، خلأهای ‌موجود در این زمینه را پر کند و در حد توان و وظیفه خود مانع از انتشار آلودگی شود‎.

منبع : دنیای اقتصاد