«عوارض پسماند» از کالاهای مخرب محیط‌ زیست دریافت می‌شود؟

یکشنبه 16 آذر 1399 ساعت 20:33

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید طبق قانون عوارض پسماند از کالاهای مخرب محیط زیست دریافت می‌شود و برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب مدیریت پسماند هزینه می‌شود.

 پسماند ایران : اکنون در موج سوم شیوع ویروس کرونا هستیم و با توجه به سردی هوا، تعداد مبتلایان به این بیماری رو به افزایش است. به طور کلی از ابتدای شیوع این بیماری در کشور یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۹ هزار و ۶۹۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در عین حال از ابتدای شیوع این بیماری در کشور میزان تولید پسماندهای بهداشتی نیز رشدی چشمگیر داشته است. به عنوان نمونه در کلانشهر تهران قبل از شیوع کرونا روزانه 60 تا 70 تُن زباله بهداشتی تولید می‌شد که این میزان اکنون به روزانه 110 تُن زباله رسیده است. البته سازمان محیط زیست دستورالعمل‌هایی را برای مدیریت پسماند در این ایام تدوین و ابلاغ کرده است که این دستورالعمل‌ها در حال اجرا است. از طرفی با توجه به اینکه پسماند، نیازمند مدیریت ویژه است و طبق قانون مسئولیت آن بر عهده تولید کننده پسماند قرار دارد، بنابراین دریافت عوارض پسماند نیز به طور جدی در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و این موضوع با توجه به قانون بودجه عملیاتی می‌شود.

حسن پسندیده، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست درباره دریافت عوارض پسماند از کالاهای مخرب محیط زیست اظهار کرد: «طبق قانون بودجه سال ۹۹ عوارض از کالاهایی است که مصرف آن‌ها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود، باید دریافت شود و آیین‌نامه آن نیز اواخر تابستان در دولت تصویب و ابلاغ شده است.»

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: «سازمان محیط زیست، سازمان امور مالیاتی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور باید در کنار صندوق ملی محیط زیست هماهنگی‌های لازم را برای اجرای قانون دریافت عوارض پسماند انجام دهند.»

وی با تاکید بر اینکه فهرست کالاهای مشمول پرداخت عوارض پسماند مشخص شده است، گفت: «همچنین سلسله نشست‌هایی برای تعیین اولویت‌های هزینه‌کرد عوارض پسماند بین دستگاه‌هایی اجرایی برگزار شده است که می‌تواند برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب مدیریت پسماند هزینه شود.»

پسندیده درباره افزایش نظارت بر مدیریت پسماند در ایام کرونا نیز خاطرنشان کرد: «اکنون با شیوع بیماری کرونا اهمیت مدیریت پسماند مورد توجه قرار گرفته است و در این بخش نظارت بیشتر بر مراکز بیمارستانی و درمانی در حال انجام است.»

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: «هرچند با شیوع ویروس کرونا، تولید پسماندهای بهداشتی افزایش یافته است اما با آموزش‌هایی که در این زمینه داده شده است کمتر شاهد پراکنده شدن پسماندهای بهداشتی در سطح خیابان‌ها و معابر هستیم و درصد بالایی از شهروندان رعایت می‌کنند. در عین حال بخش اندکی از شهروندان نیز که اقلام بهداشتی خود را در خیابان رها می‌کنند نیز نیاز به فرهنگسازی دارند و باید بدانند که رها کردن این اقلام علاوه بر اینکه چهره شهر را تخریب می‌کند برای سلامت انسان نیز خطرآفرین است.»

منبع خبر : خبرگزاری پانا