روزانه ۱۰۰۰ تن پسماند شهری در اصفهان تولید می‌شود

سه شنبه 18 آذر 1399 ساعت 17:52

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در شهر اصفهان روزانه هزار تن پسماند در بخش عادی و شهری تولید می‌شود.

به گزارش پسماند ایران، رحیم محمدی روز سه شنبه در نشست خبری مجازی افزود: از مجموع میزان پسماند دریافت پسماند حدود ۶۵ درصد آن پسماند آلی و فسادپذیر است که در فرآیندی به کود تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین ۳۵ درصد آن‌ها جز پسماندهای غیر آلی هستند که بخشی از آن‌ها جداسازی و بازیافت و بخشی دفن می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهارکرد: در کنار پسماند تر پسماند خشک داریم که روزانه صد تن شامل اقلام بازیافتی، لاک و فلزات تولید می‌شود.

وی بیان کرد: حدود ۷۰ ایستگاه ثابت پسماند در اصفهان وجود دارد که براساس فرآیندهای تعریف شده پسماندها را از منازل دریافت و نسبت به مدیریت و تفکیک و انتقال به مراکز مواد اولیه اقدام می‌کنند.

محمدی گفت: در مجموعه پسماند شهرداری اصفهان روزانه حدود چهار و ۵۰۰ تن پسماند ساختمانی مدیریت می‌شود که از طریق کامیون‌ها به مرکز دریافت و مدیریت پسماند ساختمانی منتقل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سازمان مدیریت پسماند ۲ هدف اصلی رضایت شهروندان از خدمات و حفظ محیط زیست در دستور کار قرار دارد زیرا پسماندها به جهت جنس و نوع عملکرد می‌توانند به محیط زیست آسیب بزنند.

مدیرعامل سازمان مدیرست پسماند شهرداری اصفهان افزود: براین اساس در یک بازه زمانی مسخص نقشه راه توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان شکل گرفت که سه محور اصلی نوع فعالیت‌های توسعه‌ای، بهبود فرآیندهای اجرایی و بهینه سازی منابع سازمان پسماند در جهت ارایه بهتر خدمات مورد هدف قرار گرفت.

وی گفت: تبدیل زباله و پسماند به مواد اولیه و انرژی، پروژه‌هایی در راستای حفظ محیط زیست جهت مدیریت و تصفیه شیرابه، احداث خطوط یک و ۲ جدید کارخانه کود آلی در جهت بهبود شرایط محیط زیست و فرآیندها، آموزش و فرهنگسازی شهروندان از اقدامات در دست اجراست.

محمدی اظهارکرد: آنچه در زمان حاضر بر روی آن متمرکز هستیم لایه‌های زیرین ارتباط و مشارکت مردمی یعنی فرهنگ است که امیدواریم با ایجاد فضاهای آموزشی و تعاملی مردم توجه بیشتری به مقوله پسماند داشته باشند.

وی بیان کرد: در هرمی که در بحث مدیریت و فرآیندهای پسماند وجود دارد اجتناب از تولید پسماند و زباله، کاهش زباله، استفاده مجدد، بازیافت، تولید انرژی و در نهایت دفن است و باید هدف ما کاهش حداقلی دفن پسماند باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: براساس قانون پسماند، پنج نوع پسماند از جمله شهری و عادی، صنعتی، ویژه، پزشکی و کشاورزی وجود دارد که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها متولی پسماند شهری و عادی هستند و نسبت به مدیریت آن‌ها اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: اما در شهرداری اصفهان براساس توافقات انجام شده پسماند پزشکی که از پسماندهای حساس در سطح شهرها هستند نسبت به مدیریت و دفن آن‌ها اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

محمدی با بیان اینکه ۱۲ پروژه شاخص در سازمان مدیریت پسماند در بازه ۹ ماهه تا یکساله باید به بهره برداری برسد، گفت: اصلاح شیوه مدیریت خطوط پردازش پسماند، بهره برداری و راه اندازی پایلوت دستگاه بی هوازی، بهره برداری از کانال‌های تبخیر شیرابه، استقرار سیستم مدیریت یکپارچه پسماندهای ساختمانی، احداث فاز اول پیرولیز، خرید دستگاه ترنر جهت بهبود فرآیند کمپوست، نوسازی خودروهای جمع آوری و اصلاح سکوی انتقال است.

در شهر اصفهان افزون بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، همچنین این خطه دارای ۱۵ منطقه شهری است.