روش جدید بازیافت ضایعات پلاستیک پیدا شد

شنبه 06 دی 1399 ساعت 19:54

دانشمندان با استفاده از روش جدیدی ضایعات پلاستیک را بازیافت کرده و به چسب تبدیل می‌کنند.

به گزارش پسماند ایران از نیواطلس، گروهی از دانشمندان در دانشگاه برکلی کالیفرنیا فرایند جدیدی توسعه داده‌اند که ضایعات پلاستیک را به چسب تبدیل می‌کند. محققان به دنبال راهی بودند تا روند بازیافت پلاستیک را بهبود ببخشند و از ضایعات پلاستیک محصولات باارزش‌تری بسازند.

ضایعات پلاستیک یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های زیست‌محیطی در جهان امروزی به شمار می‌روند. با این حال ضایعات پلاستیک برای شرکت‌های بازیافت جذابیتی ندارند. برخلاف کارتن، شیشه و ضایعات فلزی، استفاده دوباره از پلاستیک بسیار دشوار است. محصول ساخته‌شده از ضایعات بازیافت‌شده پلاستیک باعث می‌شود که کیفیت محصول کاهش پیدا کند.

پلی‌اتیلن متدوال‌ترین پلاستیک مورد استفاده است که بیش از ۱۰۰ میلیون تن از آن هر ساله در دنیا تولید می‌شود. از این پلیمر در ساخت بسته‌بندی، کیسه زباله، کیسه خرید و اسباب‌بازی استفاده می‌شود. حال گروه تحقیقاتی دانشگاه برکلی کالیفرنیا فرایندی توسعه داده‌اند که نه‌تنها پلی‌اتیلن را بازیافت می‌کند بلکه بسیاری از خواص آن را حفظ می‌کند. 

دانشمندان با افزودن یک گروه هیدروکسیل(یک اتم اکسیژن متصل به اتم هیدروژن) به این پلیمر موفق شدند پلی‌اتیلن را به چسبی تبدیل کنند که به فلز نیز می‌چسبد. این فرایند به کمک فرایند کاتالیزوری به نام «روتنیوم پورفیرین پلی‌فلوئوره» انجام می‌شود که توسط محققان دانشگاه برکلی مهندسی و ساخته شده است.