ممنوعیت استفاده ظروف یک‌بارمصرف در اتحادیه اروپا از سال 2021

شنبه 06 دی 1399 ساعت 20:01

همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ فروش ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف در اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود.

به گزارش پسماند ایران، بنا به طرح مصوب در کمیسیون اروپا، استفاده از انواع پلاستیک یکبار مصرف از آغاز سال 2021 ممنوع می شود. شرکت آمازون اعلام کرد در همین راستا از ۲۱ دسامبر سفارش و فروش انواع مختلف تولیدات پلاستیکی یک‌بارمصرف را به کشورهایی که این قانون را اجرا می‌کنند متوقف کرده است.ممنوعیت استفاده ظروف یک‌بارمصرف در اتحادیه اروپا از سال 2021 در حالی صورت می گیرد که شیوع و همه گیری کرونا، پرسش های جدیدی را پیرامون اهمیت و اولویت ها در استفاده از بسته بندی های پلاستیکی ایجاد کرده بود.

بر اساس بیانیه این شرکت، فروش ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی از این پس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا و ترکیه متوقف شده است.

چین نیز با آغاز سال ۲۰۲۱ استفاده از ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف و فیلم های پلاستیکی را که قابلیت بازگشت سریع به طبیعت را ندارند ممنوع اعلام کرده است.

بریتانیا علاوه بر این، مصرف آبنبات‌های چوبی (پلاستیکی)، قاشق هم زدن چای و قهوه و گوش‌پاک‌کن را هم از اکتبر گذشته ممنوع اعلام کرده بود. 
از سویی کانادا قانون ممنوعیت استفاده از ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف را از پایان سال ۲۰۲۱ اجرا خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، امروز پلاستیک به یک معضل جهانی تبدیل شده است به طوری که در عمیق‌ترین نقطه جهان در گودال ماریانا تا قله کوه اورست و در میان یخ‌های قطب شمال بقایایی از پلاستیک دیده می‌شود.

اعلام انجام این محدودیت در حالی صورت می گیرد که با همه گیری و شیوع کرونا، اهمیت بسته بندی های پلاستیکی به ویژه در صنایع غذایی و آشامیدنی و یا تجهیزات محافظت شخصی (PPE) نظیر ماسک و … بیش از پیش بر همگان روشن شد. به نظر می رسد که به جای ممنوعیت ها، باید چرخه عمر پلاستیک ها را طولانی تر کرد و نحوه بازیافت آنها را طوری گسترش داد که مجبور به تولید پلیمر جدید برای مصنوعات پلیمری از منابع هیدروکربوری نباشیم.

باید دید آیا اروپا به این تعدیل خواهد رسید یا خیر؟ به هر حال، پس از اروپا و با روی کارآمدن یک دولت دموکرات محیط زیستی در آمریکا، این احتمال می رود که استفاده از محصولات یکبارمصرف پلاستیکی به زودی در این قاره پرمصرف هم با محدودیت هایی مواجه شود.

نکته جالب و متناقض اینست که از یک سو آلودگی های زیست محیطی و اقیانوس ها از ضایعات پلاستیکی حقیقتی غیرقابل کتمانست و از سوی دیگر، مشکل حمل و نقل زیر هفتاد درجه واکسن کرونا شرکت فایزر-بیونتک توسط  نهایتا توسط ظروف پلی استایرنی میسر شد. در میان این تناقض ها، باید مصرف بهینه پلاستیک ها را شناخت و از بهترین متدهای بازیافت و اقتصاد چرخشی هم برای نیل به سمت توسعه پایدار سودجست.