۶۲ مرکز انباشت پسماند خشک در کرج تعطیل شد

پنجشنبه 25 دی 1399 ساعت 09:46

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اعلام کرد:۶۲ مرکز جمع آوری و انباشت پسماندهای خشک به دلیل رعایت نکردن اصول زیست محیطی و تخلفات دیگر با حکم قضایی در این کلانشهر تعطیل شدند.

پسماند ایران : مسیبی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: این مراکز طی سه  ماه  اخیر در اجرای طرح ساماندهی مراکز جمع آوری و نگهداری پسماند خشک بسته شدندکه ۱۲ واحد آنها توانستند مجوز فک پلمب دریافت کنند.

وی افزود: یکی از این مراکز ۲ روز پیش با حکم قضایی در منطقه باغستان کرج تعطیل شد و تعدادی کودک کار در این مکان تحویل بهزیستی استان البرز شدند.

وی ادامه داد: از آنجا که تاکنون جمع آوری پسماندهای خشک توسط یک شرکت پیمانکاری در کرج انجام می شد، مشکلاتی در نحوه جمع آوری و مدیریت این نوع پسماندها داشتیم که در این زمینه تصمیم لازم برای تغییر در جمع آوری پسماندهای خشک  گرفته شده است.

مسیبی گفت : برهمین اساس به زودی جمع آوری و تکفیک پسماندهای خشک کرج به چهار شرکت پیمانکاری با در نظر گرفتن شرایط مناسب مانند استفاده از تجهیزات به روز و نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده انجام خواهد شد.

وی بیان داشت:  طبق برنامه ریزی به زودی یک هزار چرخ یا گاری در کرج جمع آوری و به ضایعات تبدیل می شود و فقط در هر منطقه شهری کرج بین ۲۰ تا ۲۵ گاری مناسب و دارای رنگ خاص خود و مجهزبه دستگاه «جی پی اس » با نیروی انسانی آموزش دیده فعال می شود.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: برنامه های مناسبی برای ساماندهی پسماندهای خشک پیش بینی شده که گسترش فرهنگ سازی برای افزایش مشارکت مردم در تفکیک پسماندهای خشک در مبدا و توزیع کیسه های ویژه جمع آوری این گونه پسماندها بین شهروندان را از مهمترین اقدامات است.

وی با اشاره به موضوع ازدیاد زباله گردی در کرج گفت : اکنون قرارداد پیمانکار جمع آوری پسماندهای خشک به اتمام رسیده و این امر سبب شده تا برخی افراد به زباله گردی روی بیاورند.

وی گفت : طی ۲ هفته گذشته حدود یک هزار چرخ  پسماند در سطح مناطق دهگانه شهرداری کرج جمع آوری شده است.

مسیبی بیان داشت :برای مدیریت بهتر جمع آوری پسماندهای خشک کرج از مراجع قضایی نیز مجوز لازم اخذ خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: مدیریت شهری کرج در زمینه تخلفات مراکز جمع آوری زباله حکم قضایی برای بازداشت ۱۲ نفر متخلف دریافت کرده است.

وی بیان داشت: برای پیشگیری از انتقال بیماری ها ، آموزشگرهای بهداشتی در سطح مناطق دهگانه شهرداری کرج فعال می شود و بر نحوه جمع آوری پسماندهای خشک نظارت خواهند کرد.

مسیبی  بیان داشت : از مجموع کل زباله های جمع آوری شده روزانه در کرج ، ۱۵ درصد آن پسماند خشک بوده که پنج درصد قابل بازیافت است.

روزانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ تن زباله به سکوهای پسماند کرج انتقال می یابد.

همچنین  روزانه بین پنج تا ۶ تن زباله ها عفونی درکرج جمع آوری می شود.

برخی واحدهای  جمع آوری پسماند خشک کرج از کودکان کار استفاده می کردند که امسال با حکم قضایی تعطیل شدند.