تولید بیوکمپوست در البرز آغاز شد

پنجشنبه 23 بهمن 1399 ساعت 20:46

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اعلام کرد که استان البرز برای نخستین بار در کشور وارد چرخه تولید کود از پسماندها به روش بیوکمپوست شد.

پسماند ایران : محمد مسیبی گفت: به دنبال بازسازی و نوسازی کارخانه کمپوست شهرداری کرج ، برای نخستین بار در کشور  با تلاش متخصصان داخلی تولید کود از پسماندها به روش بیوکمپوست در استان البرز  از حدود ۲ ماه پیش در کارخانه کمپوست شهرداری کرج کلید خورد و اکنون روزانه ۱۵ تن کود به روش بیوکمپوست در این کارخانه تولید می شود.

وی  اظهارداشت : تلاش ها براین است تا این نوع کود که به لحاظ کیفیت و بو مطلوب شناخته شده ، به بیشترین سطح  تولیدخود افزایش یابد.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت : تولید کود به روش بیو کمپوستی دارای آنزیم های عالی است و بهتر از کودهای شیمیایی برای کودپاشی فضاهای سبز شهری و مزارع کشاورزی شناخته شده است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج  ادامه داد: از ویژگی های این کود استفاده بهینه از پسماندها و بازگرداندن آنها به چرخه تولید است.

مسیبی افزود: به لحاظ زیست محیطی نیز این نوع کود دارای خواص مناسب بوده و از آلودگی محیط زیست جلوگیری می کند.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت : به تازگی کارشناسانی از کشور عراق برای بازید از کارخانه کمپوست کرج وارد استان البرز شدند و از خرید این کود برای  مزارع کشورشان استقبال کردند.

وی بیان داشت: اکنون روزانه حدود ۶۰۰ تن زباله در کرج جمع آوری و به منطقه حلقه دره انتقال می یابد که تلاش ها برتبدیل این پسماندها به کود بیوکمپوستی معطوف شده است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: این کود گواهی ثبت اختراع در کشور دریافت کرده و  تمام آزمایش های استاندارد و کشاورزی روی آن با موفقیت انجام شده است.

مسیبی افزود: در واقع این کود بدون بو و ارگانیک بوده و از استاندارد های لازم برخوردار است.

وی بیان داشت: اکنون ۵۰ نفر در کارخانه کمپوست کرج مشغول به کار هستند و تلاش ها بر تولید انبوه و افزایش اشتغالزایی معطوف است.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از مردم خواست در امر تفکیک زباله ها  در مبدا به مدیریت شهری کمک کنندو نباید بگذاریم  این سرمایه ها از بین برود.

وی اظهار داشت: مدیریت شهری کرج آمادگی دارد تا در حد نیاز استان البرز ، کشور و حتی صادرات ، کود بیوکمپوست تولید و وارد چرخه مصرف کند.