گزارش از جلسه ۲۸۵ شورا ؛ هوشمندسازی جمع‌آوری زباله در ۳ مرحله

دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 15:18

اعضای شورای شهر تهران دیروز کلیات لایحه «طرح جامع مدیریت پسماند تهران» را تصویب کردند.

به گزارش پسماند ایران در اخبار شورای شهر، جلسه ۲۸۵ پارلمان شهری، دیروز در حالی برگزار شد که بررسی لایحه « طرح جامع مدیریت پسماند تهران » در دستور جلسه قرار داشت و اعضای شورای شهر پس از بحث و بررسی در نهایت کلیات آن را تصویب کردند. به موجب همین لایحه قرار است مشکل ۵۰ساله پسماند تهران با مدیریت درست و اصولی طی ۲۰سال حل شود.

مدیریت پسماند یعنی تفکیک زباله‌های‌ تَر و خشک و کاهش انواع زباله‌ها اعم از خانگی و ساختمانی و… که این روزها چالش شهر تهران و دغدغه مدیریت شهری محسوب می‌شود. البته این موضوع قدمت ۵۰ساله دارد و از این‌رو برای پایان‌دادن به این معضل، سال‌۹۷ پس از اینکه پیروز حناچی سکان مدیریت شهری پایتخت را به‌دست گرفت، انجام مطالعات اولیه برای تدوین طرح جامع مدیریت پسماند تهران را به یک تیم دانشگاهی متشکل از مهندسان مشاور سپرد و پس از ۲سال نتایج مطالعات تکمیل شد. سال‌۹۹ شهردار تهران لایحه «طرح جامع مدیریت پسماند تهران» را با چشم‌انداز ۲۰ساله به شورای شهر تهران ارائه داد که یک فوریت آن تصویب و برای بررسی بیشتر و جامع‌تر به کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری ارجاع داده شد.

با توجه به اینکه زمان اجرای این لایحه از سال‌۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰پیش‌بینی شده است، پس از احصای نتایج در کمیسیون مربوطه، لایحه برای تصویب نهایی در جلسه دیروز شورای شهر تهران مطرح و اعضای پارلمان شهری به کلیات آن رأی مثبت دادند. محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در اهمیت اجرایی‌شدن این لایحه گفت که مدیریت پسماند، موضوع بسیار مهمی است و از این‌رو مطالعات و بررسی‌های عمیقی توسط مهندسان مشاور انجام شده ‌است .

طرحی که مشکل ۵۰ساله پسماند را حل می‌کند
دیروز پس از اینکه اعضای شورای شهر تهران وارد بررسی دستور جلسه شدند، زهرا صدراعظم نوری برای تشریح لایحه طرح جامع مدیریت پسماند تهران پشت تریبون رفت و در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «اقدامات شورای پنجم زیرساختی و به دور از جنجال و هیاهو بوده و در این مدت کارهای اساسی انجام شده که یکی از آنها طرح جامع مدیریت پسماند است.» این لایحه در ۶محور ایجاد یکپارچگی در ارکان کلیدی سیستم مدیریت پسماند شهری، بهینه‌سازی‌ فرایندهای موجود در به‌کارگیری فناوری مدیریت پسماند، پایداری اقتصادی و مالی سیستم مدیریت پسماند شهری، کمیته‌سازی‌ اثرات سوء بهداشتی و محیط‌زیستی سیستم مدیریت پسماند، جلب مشارکت حداکثری شهروندان و خدمات‌گیرندگان و کاهش آسیب‌ها و اثرات سوء اجتماعی، فرهنگی سیستم مدیریت پسماند شهری، تدوین شده است.

به‌گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اجرایی‌شدن این لایحه، در یک افق ۲۰ساله می‌توان مشکلات مربوط به حوزه پسماند پایتخت را که قدمت ۵۰ساله دارد، حل کرد.

به‌گفته زهرا صدراعظم نوری، سال‌۹۸ روزانه حدود ۶ هزار تن پسماند خانگی و غیرخانگی و ۳۰هزار تن پسماندهای ساختمان تولید می‌شد که ‌تولید این حجم از زباله در گذر زمان چالش‌های جدی در پایتخت ایجاد می‌کند. این عضو شورای شهر با اشاره به اهداف لایحه طرح جامع مدیریت پسماند تهران، گفت: «شناسایی پسماند مسکونی و غیرمسکونی، تفکیک از مبدأ، ذخیره‌سازی و جمع‌آوری، بهسازی سایت آرادکوه، بهینه‌سازی ایستگاه انتقال، مدیریت پسماند هنگام ساخت، بهسازی سایت آبعلی، مدیریت پسماندهای پزشکی بی‌خطر شده، مدیریت پسماند حجیم و کاهش از مبدأ و… ازجمله اهداف و موضوعات اصلی پیش‌‌بینی‌شده در این لایحه هستند.

همچنین‌ براساس این لایحه عوامل غیررسمی که در حوزه پسماند حضور دارند، باید ساماندهی شوند.» در لایحه طرح جامع مدیریت پسماند تهران به موضوعات دیگری چون آموزش، اطلاع‌رسانی، جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، اصلاح ساختار سازمانی، هوشمندسازی و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند هم توجه شده است.

زهرا صدراعظم نوری در ادامه صحبت‌هایش به بهای مدیریت پسماند هم اشاره‌ای کرد و گفت که بهای مدیریت پسماند واقعی نیست و نظام ناعادلانه‌ای در تعرفه‌های پسماند وجود دارد که شهرداری تهران توان اخذ تعرفه‌ها را ندارد و براساس گزارش‌‌ها حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان طلب انباشته از فیش‌‌های صادره وجود دارد و قادر نیست آنها را وصول کند.

۱۰گام طرح جامع مدیریت پسماند با ۳ محور اصلی تفکیک، جمع‌آوری و پردازش
مصوبه طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران دارای گام‌های مختلفی است تا سرانجام ابتدا طی ۳سال نخست و در ادامه طی سال‌های آینده، نتایجی برای هوشمندسازی جمع‌آوری پسماند، تفکیک، پردازش، بازیافت، کاهش و استحصال انرژی از طریق پسماند حاصل شود. در این میان، ۱۰گام مهم اجرایی از طرحی که به اجرا در‌می‌آید، به شرح زیر است:

تفکیک کامل زباله‌های خشک ارزشمند در مبدأ از طریق خودروهای ملودی و راهکارهای تشویقی و تنبیهی مؤثر در مدیریت پسماند و ارائه بسته‌های تشویقی برای افزایش تفکیک پسماند از مبدأ
افزایش غرفه‌های بازیافت برای جمع‌آوری پسماندهای خشک تفکیک‌شده از ۴۰۰غرفه به ۱۲۰۰غرفه در ۵سال آتی
استفاده بهینه و بازیافت پسماندهای ساختمانی که امروز حدود ۹۵درصد آنها دفن می‌شود
جمع‌آوری هوشمند زباله‌های‌ تَر از درب منازل
حذف زباله‌گردی با استفاده از روش‌های نوین جمع‌آوری، سطل‌های جدید و طرح کاهش پسماند
ایجاد سایت‌های مخصوص برای پسماندهای پزشکی، ساختمانی، عمرانی و عادلانه‌سازی بهای خدمات مدیریت پسماند ساختمانی و عمرانی
استفاده از اقتصاد پسماند برای خودگردانی مدیریت پسماند
تعیین بهای خدمات به ازای پسماندهای تولید‌شده که زمینه را برای ترغیب شهروندان به استفاده بهینه از وسایل و تولید پسماند کمتر، فراهم می‌کند
اصلاح فرایند ورود، جداسازی و دفن پسماند در آرادکوه تا ‌‌مشکلات زیست‌محیطی این سایت برطرف شود
تبدیل ایستگاه‌های انتقال پسماند به سایت‌های پردازش پسماند و تجمیع خدمات از جمع‌آوری تا پردازش و واگذاری عملیات آنها به یک‌پیمانکار در هر یک از ۹پهنه شهر تهران