افتتاح دو پروژه مدیریت پسماند شهری در گیلان

دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 14:50

مدیرکل پسماند استانداری گیلان از افتتاح دو پروژه مدیریت پسماند در لاهیجان و لنگرود خبر داد.

پویا شهشهانی با بیان اینکه در سه سال اخیر به میزان ۱۹۲ میلیارد تومان اعتبارات اثرگذار و ارزشمند در حوزه مدیریت پسماند به گیلان اختصاص پیدا کرده است، به همشهری آنلاین گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز در حال جذب است و اختصاص آن بستگی به توان دولت دارد. بنابراین با توجه به همراهی مطلوب دستگاه‌های نظارتی، امیدواریم فرمانداران و شهرداران برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرای این حوزه تلاش کنند تا براساس زمانبندی پیش بینی شده، عملیاتی شوند.

وی ادامه داد: برای سال ۹۹ تا الان ۴۶ میلیارد تومان در حوزه پسماند برای گیلان اختصاص یافته که ۳۶ میلیارد تومان برای رشت و حدود ۱۰ میلیارد آن نیز متعلق به دیگر پروژه‌های شهری بوده است. ضمن این اعتبارات سال ۱۴۰۰ ما بیشتر از سال گذشته است اما هنوز تعیین نشده است.

مدیرکل پسماند استانداری گیلان درباره وضعیت تفکیک زباله از مبدا هم توضیح داد:  برخی از شهرداران گیلان در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند و در برخی شهرها با فعالیت تشکل‌ها، سعی شده تا به نحو مطلوبی موضوع تفکیک انجام شود. در شهرهای کیاشهر، خشکبیجار ماکلوان، آستارا و تا حدودی لنگرود و کلاچای تفکیک زباله به خوبی در حال اجراست. در مجموع به علت افزایش قیمت پسماند خشک، متوسط تفکیک پسماند خشک شهرها به ۱۸ درصد رسیده است اما در برخی شهرها هنوز معضل زباله‌گردی وجود دارد که وضعیت مناسبی ندارد. البته در رشت جمع آوری زباله تا حدود زیادی ساماندهی شده است.

شهشهانی در ادامه با اشاره به افتتاح دو پروژه شهری مدیریت پسماند گیلان در هفته اول اردیبهشت، گفت: این دو پروژه دوم اردیبهشت در گیلان افتتاح خواهد شد که پروژه اول افتتاح فاز مکانیکی کارخانه کمپوست لنگرود و دوم فاز یک بهسازی محل دفن زباله لاهیجان در تموشل خواهد بود.

پروژه کارخانه کمپوست لنگرود تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای فاز اول آن تاکنون ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است. همچنین دپوی روزانه بیش از ۲۰۰ تن زباله درمنطقه‌ تموشل لاهیجان که پس از سراوان رشت دومین مکان دپوی زباله در شرق گیلان است، طی سال‌های گذشته آسیب‌های زیست‌ محیطی زیادی ازجمله نفوذ شیرابه به آب‌های زیرزمینی و آلودگی رودخانه‌ها را در منطقه به دنبال داشته است. در نتیجه فاز اول این پروژه که بهسازی محل دفن زباله این منطقه است، افتتاح خواهد شد.

در همین زمینه استاندار گیلان نیز روز گذشته، با تاکید بر اینکه موضوع مدیریت پسماند باید اولویت شهرداران و دهیاران در سال جدید باشد، انجام مطالعات منطقه‌ای برای مدیریت اصولی پسماند و کاهش محل‌های دفن زباله را ضروری خواند و گفت: متناسب با پرداخت هزینه ارائه خدمات اجتماعی از سوی مردم، باید خدمات مناسب و با کیفیت به مردم ارائه شود تا محیط زیست، قابلیت و کیفیت بالاتری برای زندگی داشته باشد.

«ارسلان زارع» با بیان اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عمدتاً با درآمدهای دریافتی از مردم، عهده‌دار وظایف گوناگون هستند، افزود: متناسب با پرداخت هزینه ارائه خدمات اجتماعی از سوی مردم، باید خدمات مناسب و با کیفیت به ایشان ارائه و تلاش شود تا محیط زیست، قابلیت و کیفیت بالاتری برای زندگی داشته باشد. تمامی مسئولان موظفند وظایف محوله خود را به بهترین وجه انجام دهند.