اولویت واکسیناسیون بخش پسماند با پاکبان‌های در معرض خطر است

دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 10:48

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند تهران گفت: از طریق وزارت بهداشت پیگیر واکسیناسیون همه پاکبان ها و کارکنان بخش پردازش پسماند هستیم اما این امر چندین ماه طول خواهد کشید.

پسماند ایران : امیرحسین جعفری ورامینی معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند پایتخت در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین آمارها از واکسیناسیون پاکبان ها و کارکنان سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: طی دو روز گذشته واکسیناسیون تعدادی از نیروهای خدماتی سازمان مدیریت پسماند آغاز شد که در مرحله اول ۲۰۰ نفر از این عزیزان تحت تزریق واکسن کرونا قرار گرفتند.

جعفری ورامینی در پاسخ به این سوال که دیگر کارکنان پردازش پسماند چه زمانی واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: به دلیل محدودیت در تعداد واکسن‌های موجود در کشور و هم چنین در اولویت بودن کادر درمان، در حال حاضر زمان دقیق واکسیناسیون باقی این ۱۵۰۰ مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: با این حال ما از طریق وزارت بهداشت پیگیر واکسیناسیون دیگر پاکبان ها و کارکنان بخش پردازش پسماند هستیم اما تزریق واکسن به تمامی این افراد چندین ماه طول خواهد کشید.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند عنوان کرد: در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران مجموعاً حدود ۱۴ هزار نیروی خدماتی داریم که وظیفه رفت و روب معابر را بر عهده داشته و با پسماندهای آلوده به صورت مستقیم در ارتباط هستند.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ارتباط این عزیزان با پسماندها و مواد آلوده، لازم است تا واکسیناسیون این افراد در اولویت قرار گیرد. به همین علت با هماهنگی وزارت بهداشت درخواست واکسیناسیون پاکبان ها با اولویت افراد پر خطر مانند افراد مسن‌تر، دارای بیماری‌های زمینه‌ای و غیره را دادیم.

جعفری ورامینی اظهار داشت: واکسیناسیون ۱۴ هزار نیروی خدماتی مناطق نیز از هفته گذشته آغاز شده اما انجام هماهنگی‌ها برای ادامه واکسیناسیون بر عهده خود مناطق است. یعنی هر منطقه باید به صورت مجزا، هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت را برای واکسیناسیون نیروهای خود انجام دهد.

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: سازمان مدیریت پسماند ۱۵۰۰ نفر نیروی فعال در زمینه پردازش پسماندها دارد که در حال حاضر ۲۰۰ نفر از این عزیزان تحت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.

وی ابراز داشت: از میان این ۲۰۰ نفر، ۱۱۰ نفر شامل کارکنان فعال در بخش جمع آوری پسماندهای بیمارستانی و ۹۰ نفر مربوط به کارکنان مرکز دفن پسماند آرادکوه بودند.

گفتنی است در پی شهادت اولین پرسنل بخش جمع آوری پسماندهای بیمارستانی در تاریخ ۱۷ آذر ماه سال ۹۹ به دلیل ابتلاء به کرونا، خبرگزاری مهر طی گزارشی موضوع احراز شهادت وی و دیگر کارکنان بخش جمع آوری پسماند را پیگیری کرد (اینجا بخوانید) که براساس این گزارش و توضیحات رئیس سازمان مدیریت پسماند و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسئولیت اعلام درخواست برای شهید خدمت محسوب شدن این عزیزان بر عهده سعید نمکی وزیر بهداشت و آموزش پزشکی کشور است.

با این حال و با وجود آسیب دیدن شماری دیگر از کارکنان بخش پسماندهای بیمارستانی و غیر بیمارستانی در ایام شیوع کرونا، هنوز وزارت بهداشت برای این امر اقدام نکرده است.

امید است که پس از اتمام فرآیند واکسیناسیون پاکبان ها، موضوع احراز شهادت و شهید خدمت تلقی شدن این افراد و حمایت از خانواده آنها نیز پیگیری و عملی شود.